Monday, February 2, 2015

cuti raya cina

februari. bulan yang menarik. bilangan hari sedikit. bilangan cuti agak banyak. orang-orang KL suka sangat la bulan februari ni.

department aku dah mula suruh kami isi borang pelan cuti untuk bulan februari sejak dua minggu lepas lagi. kerja dekat bahagian operations ni. memang perlukan orang standby dekat ofis. mana boleh tutup kedai. operasi kat pelantar 24/7. sepatutnya memang kena ada orang standby untuk setiap posisi.

aku saja gedik nak panjangkan cuti raya cina. maka setelah bersepakat dengan abang-abang. adalah sehari dua yang dapat ditambah. nak balik penang ni. so kena la cuti panjang sikit. penat laa nak bawak kereta jauh-jauh ni.

petang tadi. aku bersembang dengan seorang engineer. baru masuk department aku. kebetulan dia orang penang jugak. susah tau nak jumpa orang penang dekat terengganu ni. bila jumpa sorang. sama department pulak tu. rancak la sikit.

sembang punya sembang. masuk la bab cuti. dia cakap dia cuti hujung minggu ni.

oh. awal. mungkin cuti raya cina dia di terengganu kot. tak nak tersangkut dalam kesesakan musim perayaan.

masa tu aku ingatkan dia nak lajak cuti sehari dua. yela. jauh kot. tapi sangkaan meleset. dia cuti sebulan terus.

wow. aku ada ramai kawan yang suka melancong jauh-jauh. mesti mamat ni nak eurotrip ni.

salah lagi.

katanya dia nak buat pembedahan buah pinggang. aku dah hairan. tengok dia sihat ja. tak nampak macam sakit pon.

akhirnya dia bagitau aku cerita sebenar.

masa cuti ni. dia nak buat pembedahan. untuk derma buah pinggang dia dekat kakak dia. kakak dia dah lama menderita sakit buah pinggang. cuma baru-baru ni semakin teruk. dah gagal dah. lagi sikit nak kena pakai mesin dialisis. tapi hidup terlalu bergantung kepada ubat. dah makan ubat pon. kena kawal pemakanan jugak.

bila buat ujian saringan yang banyak. kawan aku punya buah pinggang ni didapati sepadan dengan kakak dia. dia pon setuju nak derma. katanya. dia lagi rela hidup dengan satu buah pinggang. daripada tengok kakak dia hidup dengan mesin dialisis.

terdiam aku. pertama kali jumpa penderma organ. tak tau nak respon macam mana. kaget.

tapi aku memang kagum la dengan dia. sejujurnya aku sendiri tak sanggup nak derma organ.

hangpa macam mana?

Thursday, January 22, 2015

rumah sewa

*ini adalah entri pemanas jari. penuh dengan throwback. sabar jela ye.*

2013

pertama kali jejak kaki dekat Terengganu. masa tu nak menjejak rumah sewa. awal-awal ni menumpang rumah Obe dulu. katanya rumah tu dekat Taman Sejati 3, Paka.

puas aku pusing-pusing Paka. tak jumpa. kami tanya orang dekat-dekat situ pon. depa tak pasti kat mana. kau ni biar betul Obe. akhirnya jumpa la jugak taman perumahan tersebut.

terkedu kejap.

aku telah dididik sejak kecil lagi bahawa 'taman perumahan' ni selalunya ada banyak rumah. berpuluh-puluh unit. tak pon beratus-ratus.

ini ada 6 bijik rumah saja. wow.

lepas tu. baru aku perasan. dekat sini memang banyak taman yang berkonsep serupa. satu taman ada dalam 6-8 buah rumah saja. patutlah susah orang nak tau. banyak sangat taman-taman kecil.

kebanyakan taman kat sini ni jenis standalone. ada tanah dalam 1-2 ekar. pecah geran. panggil kontraktor. buat rumah. jual.

dari satu segi. bagus macam ni. pembeli tak payah fikir bab nak buat rumah. senang.

cuma satu ja yang aku tak berapa berkenan. disebabkan hampir semua taman kat sini standalone. tiada integrasi berskala besar. dari segi susunan saja teratur. aku tak nampak pon sistem perparitan yang bersepadu. saliran hanya setakat taman sendiri. tiada parit besar. agak pelik memandangkan sistem saliran ni sangat penting pada musim tengkujuh.

bila tanya. mereka kata. kalau luar tanah ni. dah masuk bawah majlis daerah.

betul. tapi membawa kesusahan jangka panjang. ni masalah bila fikir nak cepat ja.

nasib baik dekat kawasan taman kami duduk ni tak pernah lagi banjir. kalau kau pergi tengok dekat Chukai. sudahlah kawasan rendah. saliran pun tak bersepadu. maka tak hairan la kalau tiap-tiap tahun banjir.

semoga lepas ni sistem perparitan tak dipandang remeh lagi. kita ubah apa yang kita boleh ubah. jangan penuhkan longkang dengan sampah. longkang tersumbat. lagilah cepat air naik.

tapi kalau dah buat macam-macam tapi banjir jugak. itu tandanya Allah memang nak uji kita. dan ingatlah, ujian tu tanda kita disayangi Allah.

comeback

almost 3 years of hiatus. a comeback. would be nice.

let's see how long this determination will last.

Wednesday, October 17, 2012

oktoberfest? apa tu?

sejak hujung september baru-baru ni, ada iklan pasal oktoberfest. lepas tu, ramai jugak la kawan-kawan facebook yang like page tersebut.

lebih kurang macam ni la

sebagai orang yang hanya sekali pernah keluar dari malaysia, aku tak pernah dengar langsung pasal ni. maka, aku buat la sedikit pembacaan tentang oktoberfest ni. mana nak tau macam convofair ka, buat bulan oktober jugak di kebanyakan ipt di malaysia ni.

sebagai bekas pelajar universiti, aku tau kat mana tempat paling sesuai nak memulakan pencarian. ok, berdasarkan wikipedia, ini info yang aku dapat:


  1. oktoberfest adalah pesta meraikan arak yang diadakan pada setiap tahun ni munich, jerman. pesta ni akan berlangsung selama 16 hari, biasanya bermula dari hujung september, hingga ke hujung minggu pertama pada bulan oktober. pesta ni dah menjadi tradisi sejak 1810. 202 tahun dah pun.
  2. masa ni, memang semua orang akan minum arak tanpa henti. makanan tradisi munich jugak ada disediakan untuk para pengunjung.
  3. bukan sebarangan arak boleh menyertai sambutan ni. arak tersebut perlulah mempunyai kandungan alkohol minimum sebanyak 6%. arak tersebut juga mestilah disediakan dalam bandaraya munich jugak.
ada banyak lagi info pasal ni. ampa semua boleh baca sendiri. sebagai orang islam, haruslah kita ingat bahawa arak sangat ditegah dalam islam, sehinggakan Rasulullah SAW sendiri melaknat 10 golongan yang terlibat dalam arak iaitu:

  1. orang yang memerah arak (pembuatnya)
  2. orang yang meminta diperahkan arak (pengedarnya)
  3. orang yang meminum arak
  4. orang yang membawa arak
  5. orang yang minta dihantarkan arak
  6. orang yang menuangkan arak
  7. orang yang menjual arak
  8. orang yang membeli arak
  9. orang yang makan hasil jualan arak
  10. orang yang minta dibelikan arak
macam biasa, memang kita rasa kita tak terlibat dengan 10 golongan ni. akan tetapi. bila kita buat sesuatu dalam facebook, secara automatiknya aktiviti kita tu akan naik kat newsfeed facebook kawan-kawan kita. kita telah menjadi promoter secara tidak langsung. tanpa kita sedari, kita membantu penjualan arak wei! kan dah  termasuk dalam golongan ke-7 tu?

hentikanlah tabiat like apa-apa secara sebarangan kat facebook. jangan terlalu nak jadi mainstream sangat. banyakkan membaca, banyakkan mengkaji terlebih dahulu. jangan sampai kita dapat dosa percuma. 

semoga kita semua dijauhkan dari semua benda ni. tak pernah elok pon. banyak buruk dari baik. oh untuk yang tak pernah tau, johnnie walker tu sejenis arak jugak ye. jangan ikut suka ja dok like.


sumber:

Sunday, October 14, 2012

akhirnya.

emel yang dinanti-nantikan
ok, sekarang sudah disahkan. saya memang recommended. masa menunggu sudah bermula. semoga kami semua cepat dapat panggilan kerja. amin.

Saturday, September 8, 2012

misteri penjual minyak urut

ok ini cerita lama, lama sangat dah. masa intern kat bangi dulu ha. dah lama jugak nak cerita, tapi tak cerita-cerita pon.

kejadian terjadi di bangi. masjid bangi
latar masa: hari jumaat, sebelum solat jumaat
latar masyarakat: lelaki-lelaki yang ingin bersolat jumaat di masjid itu

kat masjid bangi, sebelum masuknya waktu zohor yang menandakan masuknya waktu solat jumaat, ada diadakan pasar siang. ada macam-macam yang dijual di situ, dan kebanyakannya menjual makanan, pakaian, dan perhiasan.

ok nasi briyani situ sedap, walaupun macam agak mahal, tapi aku selalu ja makan. rasa berbaloi. haha

dan, bila disebut saja pasar siang (atau pasar malam), tak dapat tidak mesti kita akan jumpa orang yang jual ubat. tak kisahlah ubat kuat ka, ubat urut ka. mesti ada punya.

gambar hiasan

selama ni aku tak ambil kisah pon dengan orang yang jual ubat-ubat ni, tapi hari tu kami tertarik nak tengok macam mana orang tu menjual minyak buatannya itu.

ok, pak cik ni, dia jual minyak urut. minyak ni, dikatakan dapat menghilangkan sengal-sengal badan. kalau hg sendiri yang sengal, rasanya tak ada kesan. selain itu, minyak ini jugak dikhabarkan dapat menyah toksin dalam badan kita. kita sapu sikit ja, nanti keluar toksin.

wow, menarik betul.

untuk membuktikan dakwaan pakcik tu, dia memanggil seorang sukarelawan untuk dijadikan bahan ujikaji. walaupun aku kelihatan seperti berusia 26 tahun masa tu (sebenarnya 22), memang terang dan nyata bukan aku sukarelawan tersebut. makanya, adalah seorang pakcik yang mengakui mengalami masalah sendi ka apa tah. maaf memang aku tak ingat secara terperinci.

pakcik sukarelawan tu duduk di kerusi yang disediakan sambil membuka baju tanpa menghiraukan manboobs beliau yang terdedah kepada khalayak umum. pakcik penjual minyak kemudian menyapu minyak urut tu ke seluruh bahagian belakang badan pakcik sukarelawan itu. sambil menyapu minyak, pakcik penjual ni petah mempromosikan minyak itu.

kemudian, pakcik penjual minyak urut menyembur air ke kawasan yang diliputi minyak urut tersebut. katanya, ini untuk mempercepatkan tindakan minyak itu terhadap toksin dalam badan.

tak lama lepas memercik air tu, kelihatan titik-titik merah di belakang badan pakcik sukarelawan. pantas pakcik penjual minyak urut mengambil tisu serta mengelap titik-titik tersebut. penuh tisu itu dengan warna merah. kemudian, pakcik sukarelawan disuruh berdiri dan cuba mengeliat. didapati masalah sengalnya itu telah hilang. dah sembuh.

gambar hiasan lagi

maka berduyun-duyunlah orang membeli minyak tersebut dengan harga rm10 sebotol.

macam biasa, bila aku tengok kejadian aneh macam tu, memang buat aku berfikir la. cuba mencari logik dalam kejadian tu. setelah difikir-fikirkan, terdapat beberapa persoalan yang timbul:


  1. apakah kaitan air yang disembur dengan masa yang diperlukan untuk minyak tu bertindak balas? bukankah bila air bercampur dengan minyak, akan menghasilkan sesuatu yang tidak diingini?
  2. apakah wujud placebo effects di situ?
aku terfikir, apakah percikan air tu sebahagian daripada persamaan kimia yang diperlukan untuk menghasilkan titik-titik berwarna merah tu?

macam ni la lebih kurang:

minyak + air + haba badan -------------> minyak berubah jadi warna merah

seingat aku, masa belajar kimia kat sekolah dulu, memang ada belajar pasal elemen-elemen yang boleh berubah warna bila bertindak balas dengan sesuatu. maaf aku memang lemah kimia, tak dapat nak ingat balik apa yang belajar 5 tahun dulu.

lepas tu, bercerita tentang placebo effects, bahasa mudahnya bermaksud kesan yang dirasai disebabkan psikologi kita sendiri. sebagai contoh: kita pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan ubat demam. doktor bagi kita gula-gula, tapi dia cakap itu ubat demam. kita makan gula-gula tu sambil menyangka bahawa itu ubat demam. sepatutnya tak sembuh la, tapi sembuh jugak. macam mana tu?

itulah yang dinamakan placebo effects. psikologi pesakit yang mengatakan bahawa beliau sedang dirawat telah memperdayakan badannya sendiri bahawa beliau sedang sembuh.

begitu jugak la untuk kes pakcik sukarelawan ni. mungkin belakang badan beliau disapu dengan minyak biasa ja, tapi disebabkan beliau menyangka bahawa beliau sedang disapu dengan minyak urut sebenar, membuatkannya berfikir, dan berharap agar badannya dapat disembuhkan telah menyebabkan beliau merasa seperti sudah sembuh, tapi sebenarnya apa pun tak jadi.

the power of thinking.

sampai hari ni aku tak tau betul atau tak logik aku tu. sama ada pakcik penjual minyak itu memang penjual minyak urut yang sejati, ataupun hanyalah seorang penipu, itu urusan dia dengan Allah. 

apa-apa pun, sebagai pengguna, kita harus lebih bijak dan berhati-hati sebelum membuat pembelian. duit kita wei. janganlah mudah sangat kena scam dengan orang lain.

Wednesday, July 4, 2012

menghampiri penghujung jalan.

sedar-sedar dah dekat 5 tahun aku belajar dekat utp. ah, cepat betul masa berlalu.

secara ringkas, ni la rentetan perjalanan aku sejak tahun 2006.

2006
aku memang dah lama teringin nak masuk utp. boleh kata yang terpilih ja masuk utp. even yang hebat-hebat pon sanggup tak fly ke luar negara. lepas percubaan spm, utp bukak sesi pengambilan semester januari.

bersemangat aku dengan prem bayar duit untuk mendaftar, hanya untuk mendapati kami tak layak pon mengisi borang untuk temuduga kemasukan. utp buka untuk 40 orang saja untuk sekolah aku. disebabkan cikgu-cikgu kat sekolah aku nak bagi ramai lepas temuduga, dpa bagi untuk top 40 saja, tanpa mengira minat pelajar tersebut. kebanyakan top student kat sekolah aku semua nak mintak jadi doktor. apa guna mintak universiti engineering?

sampai hari ni aku tak faham sebab apa sekolah aku buat macam tu. maka, terlepas la peluang nak masuk utp pengambilan januari 2007. daripada 40 orang yang top tu, 2 orang ja dapat masuk.

2007
lepas keputusan spm keluar, aku dengan prem mengisi borang lagi sekali. kali ni, tak ada dah cikgu nak halang kami isi borang. borang diterima, dipanggil temuduga. aku diterima masuk utp sesi julai 2007, prem melanjutkan pengajian di luar negara. sama-sama di bawah tajaan petronas. alhamdulillah.

kalau dah rezeki, tak guna nak halang-halang. nanti sampai jugak. :)

2007-2012
hidup di utp ni ada naik dan turun. aku dah rasa semua benda: gagal subjek, pointer bawah 2.50 (siap kena amaran petronas lagi), anugerah dekan, tukar tempat latihan industri, bergaduh dengan tempat latihan lama. you name it, i've been there, and done that.

2012
akhirnya, sampai dah semester akhir. berkat usaha dan doa, pointer aku lepas keperluan petronas untuk masuk temuduga. kali ni temuduga untuk kerja dengan petronas. impian dari kecik.

hari tu masa sesi engagement, kami dah isi segala borang yang patut.

borang permohonan, curi dari instagram tamtam
lepas tu isi resume online pulak.


lepas tu menunggu dengan penuh kesabaran, tunggu bila giliran aku nak temuduga. akhirnya nama aku naik jugak.







nanti ada 2 sesi, SI (structured interview) dan CBI (competency based interview). esok dah mula dah. terasa gementar la jugak. tipu la kalau tak rasa apa-apa langsung. maafkan segala salah dan silap aku kat hgpa selama ni. doakan agar Allah beri yang terbaik untuk kita semua, amin.


sedar-sedar dah dekat 5 tahun aku belajar dekat utp. ah, cepat betul masa berlalu.