Monday, May 5, 2008

adab beradab..

kita ni orang melayu..
memang terkenal dengan sikap ramah mesra..
lemah lembut..
dan pelbagai lagi..

tetapi..
sejajar dengan peredaran masa..
kita dapat tengok adab² neh macam semakin dilupakan..

paling senang nak tengok..
budak² zaman sekarang..
yang lahir² terus hidup senang..
generasi ignorant bak kata inche FT..

generasi ni..
memang nampak jugak la..
cam kurang sensitif soal sekeliling..
lebih pentingkan diri..
memang x jaga hati orang lain la..
kadang² kalau jumpa org² yg lebih berusia pon..
wat macam dok sembang dengan kawan² ja..
tiada langsung rasa hormat..

kadang²..
kita gak bleh tengok..
budak² ni macam kurang hormat kat tuan rumah ja..
datang sesuka hati..
tanpa mengira waktu..
dah la x diundang..
dok wat bising² lak tu..
kalo hgpa jd tuan rumah..
da trasa macam nak bunuh dpa x?

haha..
isu untuk rini..
memang x dinafikan Malaysia yang tercinta ni makin maju..
tapi nilai² moral dah makin kurang..
macam berkadar songsang la plak..
adoi..
dulu²..
zaman 70-an ~ 80-an..
susah gila nk dengar kes² bunuh masuk paper..
sekarang..
dalam sehari pon..
da 2-3 kes..
apa neh?
haha..

melalut lagi..
tapi memang macam dh jadi satu kewajipan la..
kalo negara tu nk maju ja..
mesti kes jenayah makin meningkat..

macam biasa la..
semakin hari..
aku semakin risau..
kalo la org cakap Malaysia ni negara paling aman kt dunia..
kalo ttiba jadi havoc ka papa..
aku nak lari p mana?

sanggupkah kita mengorbankan nilai moral kita untuk menjadi maju?

No comments: