Tuesday, June 10, 2008

sehari bersama inche subsidi..

harga petrol naik lagi..naik sebab kerajaan dah tak tahan nak bagi subsidi petrol..ok².. kita pun faham kan.. belanja setiap tahun memang tinggi untuk petrol saja..

tapi kan..pernah tak kita terfikir..subsidi² ni..memang buat rakyat kita jadi rakyat yang sangat materialis.. dari segi kenderaan yang diguna..tapi sangat bergantung kepada bantuan kerajaan..

paham tak?

aku nak cakap..subsidi petrol hanya akan buat rakyat tidak menghargai pemberian kerajaan tu..dan akan belanja lagi banyak.. beli kereta besar².. tank pun mesti la besar jugak..bawak kereta laju macam nak mampos..semua ni membawa kepada penggunaan petrol yang banyak.. dan bila lagi banyak petrol yang diguna..lagi banyak la subsidi yang kerajaan kena keluarkan.. tak lama lepas tu lagi sakit la.. rakyat yang mintak macam² sangat..

kita kena sentiasa sedar.. malaysia ni tak adalah hebat sangat.. tapi serius.. rakyat suka mengebat..

kita nampak kan.. elok² harga petrol naik.. orang mula jual kereta besar².. beli kereta ekonomi sikit..bawa kereta pun dah slow sikit.. semua sebab harga petrol dah naik.. ha tau la pulak nak berjimat.. hehe..

bukan setakat subsidi petrol ja patut mansuh..subsidi bekalan air tu pon mengarut ja bagi aku..
rasa² la.. kalau dapat air percuma..ada tak harga minuman kat kedai tu nak turun?ada tak pengguna kat rumah nak jimat air?

jawapannya adalah TIDAK SAMA SEKALI..bila orang tu dah dapat benda free.. dia memang akan enjoy sehabis baik..dah free.. tak payah bayar apa² pun dalam had tu..hehe..

aku pernah baca dalam buku..keadaan ni dipanggil PENGADAPTASIAN..
contoh..katakanlah duit gaji kita tak cukup.. kita mintak tambah gaji..tak lama lepas tu.. bos tambah gaji kita..kita pun seronok la..boleh bernafas sikit..boleh beli benda² yang kita teringin..
tapi..bila lama².. kita akan terbiasa dengan duit sebanyak tu.. kita akan mula rasa duit kita dah mula tak cukup..dan kita nak mintak tambah gaji lagi..
sebab itu la kita tak pernah rasa cukup dengan gaji kita..

contoh paling senang..budak² biasiswa petronas.. anak emas la konon..dulu.. masa mula² dapat duit.. RM500 sebulan.. rasa macam paling kaya la dalam malaysia..tapi.. tak da la lama sangat.. 1 sem ja.. depa dah mula rasa duit tu tak cukup..semangat nak mintak rektor utp tambah elaun.. hehe..

banyak betul aku mengarut hari ni..haha..
pendek kata.. kita kena la bersyukur dengan apa saja yang kita ada..

ok?

2 comments:

Anonymous said...

*In this article there’ll be a lot of mentioning of UMNO-BN government, so here’s a pseudonym for them: F-U-C-K which stands for F*cking UMNO-BN Corrupted Killers.
----------
Did you realize that of late, there has never been any mentioning of the word “Petronas” at all in the main-stream media (MSM)?
----------
Here’s the deal. Fuel prices worldwide, per liter:
UK: RM 6.50* |||
US: RM 5.90* |||
Singapore: RM 5.23* |||
Thailand: RM 4.30* |||
Egypt: RM 1.03 |||
Saudi: RM 0.38 |||
Iran: RM 0.35 |||
Nigeria: RM 0.32 |||
Turkmenistan: RM 0.25 |||
Venezuela: RM 0.16 |||
MALAYSIA: RM 2.70 |||
*constantly changing but revolves around that value, +/- RM0.85
----------
Each time F-U-C-K increased the price, they compared our price with UK, US, Singapore & Thailand. Now, how did Egypt, Saudi, Iran, Nigeria, Turkmenistan, Venezuela managed to keep their fuel prices so low, compared to other countries?
----------
It’s simple; they’re the fuel producers of the world, the net exporter of oil. When fuel price increased, so is their income. Then they just channeled the money to fund the fuel need of their countrymen, given that their countries are just like us Malaysia, third-world countries with abundant of natural resources.
----------
Malaysia too is a net exporter of oil. We produce 650 000 barrels/day of oil while our consumption is 400 000 barrels/day. That leaves a whopping excess of 250000 barrels/day which translates to billions of ringgit in net profit.
----------
Some brainless stupid assholes used the fact that our oil is of high grade & that we did not use them instead we exported them thus we had to purchase oil from other countries for domestic use.
----------
It’s true, but then, the oil taken out of Malaysia’s territory belongs to every Malaysia regardless of race, religion or political factions. So, logically & reasonably the money from selling our high grade oil to other countries are to be used to purchase the lower grade oil for our own usage, which translates to NO COST at all for Malaysians to use fuel, & for the cost to cover the drilling out the oil can be taken from the net profit we make in selling the surplus 250000 barrels/day, which is more than enough actually.
----------
Malaysia is a nation more developed than Egypt, Saudi, Iran, Venezuela & obviously a lot more developed than Nigeria. How can we a nation more developed than them are not able to manage our resources, wealth properly that made us can’t even subsidies our own critical needs?
----------
Petronas get orders directly from the Prime Minister, which currently is the head of the F-U-C-K government. Petronas is still not a public listed company, even though they’re one of the biggest companies in the world with a track record trailed back to 1974. Since 1999, the opposition lobbied for Petronas to be administered by the parliament, making its account public so that we the people can know where the money goes. But until today nobody really knows the actual account, let alone the spending of Petronas’ TRILLIONS OF RINGGIT by the F-U-C-K government.
----------
In the recent World’s Most Sustainable & Ethical research studies done internationally, Petronas is at number 15 for oil & gas companies, which is an EXTREMELY POOR rating. Also in the research, Petronas scored 20.15% points while Shell scored 89.01%. Outrageously significant, the result between Petronas & Shell, I might say.
----------
So now, where did it all went wrong? How can we Malaysian did not get the subsidy we badly need?
----------


how about this???

Anonymous said...

Taken from harakahdaily.com

Azamin Amin
Wed | Jun 11, 08 | 11:10:57 am MYT

KUALA LUMPUR, 11 Jun (Hrkh) - Kenaikan harga minyak yang diumumkan kerajaan minggu lalu sehingga 41 peratus amat menjejaskan kehidupan dan meningkatkan kos sara hidup rakyat Malaysia.

Namun dalam 'lelah' rakyat Malaysia mendepani kemelut kenaikan harga minyak ini, kelompok menteri yang mempertahankan keputusan kerajaan pula menasihatkan rakyat agar 'mengubah gaya hidup' bagi meringankan penderitaan.

Laungan kelompok menteri bagaimanapun tidak berdasarkan kepada hakikat yang sebenar kerana perbezaan taraf kehidupan antara menteri dan rakyat kebanyakan dari sudut pendapatan cukup ketara.

Pendedahan menarik berhubung gaji dan 'keistimewaan' para menteri di Malaysia ini merupakan satu renungan buat rakyat yang selama ini diseru menteri yang kaya supaya mengubah gaya hidup.

Pendedahan ini pernah disiarkan di dalam beberapa blog dan difahamkan datangnya daripada satu surat yang diemel oleh seorang yang dikenali sebagai pegawai kerajaan di Putrajaya ke laman blog Tranungkite Online tahun lalu yang boleh dijadikan rujukan maklumat betapa besar jumlahnya wang rakyat dibelanjakan oleh Menteri-menteri di Malaysia.

Menurutnya, rekod tersebut adalah berdasarkan kepada pendapatan bulanan menteri kabinet pada tahun 1999 dan pada pendapatnya terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga sekarang.

Berikut adalah perbandingan gaji menteri dengan persoalan 'ubah gaya hidup' yang disarankan kepada rakyat::-

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri:


1. Gaji Pokok RM18,000
2. Elaun Keraian RM10,500.00
3. Elaun Perumahan RM10,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib diterima sama ada sakit atau tidak bekerja:-

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan telefon bimbit,satu pemandu,minyak percuma.Kalau guna khidmat pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian,atau pemberian kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.

Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri ialah:-


1. Gaji Pokok RM15,000
2. Elaun Keraian RM9,500.00
3. Elaun Perumahan RM9,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.

Dan Menteri:-


1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian seperti kontrak dan lain-lain
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber