Friday, August 29, 2008

panas

macam yang kita tau. manusia ni. ada banyak jenis. setiap hari. kita akan jumpa. dengan macam². benda macam ni la. erM. kadang² gak. kita kena ambil masa. untuk tau sifat sebenar. seseorang itu. sebab tu. kadang². kita tengok orang tu. masa tengah bercinta. memang semuanya indah. lama wo bercinta. lebih daripada 5 tahun. contoh. tapi. bila depa ni kahwin. tak tahan lama. kadang². tak sampai setahun dah berpisah. sebab apa? "kami tak sehaluan. tidak memahami diri masing²." apa yang depa buat time bercinta lama² tu ah? takkan la tak kenal² lagi kot. zz..

tapi. entri ni. bukan nak cerita. pasal. orang kapel. atau kawen. atau clash. atau hapa. kali ni aku tertarik nak cakap pasal orang. yang cakap berapi. aku ulang. CAKAP BERAPI.

selalunya. bila orang ditimpa masalah. akan ada orang yang tampil. untuk membantu. orang ini la tempat meluahkan perasaan. berkongsi pendapat. membina cadangan. mengikat janji. macam² la.

kemudian. apabila masalah itu berlaku sekali lagi. walaupun 'pembantu' itu turut berada di tempat kejadian. dia hanya diam. membatukan diri. membuat hal sendiri. tiada implementation. membiarkan. mangsa. terkapai². keseorangan. membuatkannya. menjadi. mangsa. lagi. kasihan.

ketika itu. apabila ditanya. tentang sebab. untuk tidak membantu. sepanjang masa itu. mulalah dia. nak cakap. "maaf. saya dah cuba. tapi gagal jugak." heh. orang yang gagal memang hanya tau buat alasan. ketika itu. orang. dah tak mau percaya.

setiap dari kita ada tahap. kepercayaan. terhadap sesuatu. atau seseorang. untuk lebih spesifik. apabila kepercayaan itu. dimungkiri. dikhianati. kita memang tak akan berada. di hati. mereka. lagi. biarlah. apa² jua sebab. alasan. janji. yang diberi. tetap tidak dapat mendapat kepercayaan.
ini. menyebabkan. mangsa. pergi. menjauhkan diri. dan menghampiri. dan mempercayai. orang lain. yang mungkin. lebih. baik. daripada pembantu. sebelumnya.

apa yang aku nak cakap?

1. nak bagi harapan. biarlah. logik. dan. dapat dicapai.
2. dah bagi harapan. kena la usaha. laksanakan. jangan tau cakap saja.
3. sekali orang tak percaya. memang orang tak akan. percaya dah. percaya la. ingat lagu 'kerana percayakan siti'? tak ada kena mengena pon. haha.


sekian

2 comments:

kliPps said...

isk3~~~
ksimplnnyer marilah kita bersama2 mnabahkan diri menghadapi org2 begini...
sesungguhnyaaa Allah memberikan kita org yg begini untuk mnguji tahap kesabaran kita dlm hidop nihhhh....-habis ceramah-

-azwanbakhtiar- said...

haha..
faham²..