Wednesday, September 17, 2008

kenapa saya blog?

kadang². aku dok sorang. terfikir. kenapa aku suka menulis? kenapa blog? adakah aku nak feymes? nak gedik²? nak bajet macam style? entah la.

aku tengok blog orang lain. rajin ja dia post. sinaganaga rajin jugak. cakap ja bulan Ramadhan nak berhenti sekejap. tapi. setiap hari ada entri baru.

ada juga. yang dalam 1 hari. masukkan sampai 4-5 entri. sampai boleh jadi blogger of the month la. kiranya. kena hantar entri banyak². baru boleh dapat gelaran tersebut. mungkin.

aku tengok lagi. macam² cara. yang dia buat. nak bagi orang suka. melawat blog dia. pelbagai warna. warni. dengan muzik. wah. canggih. tapi. bukan untuk aku. aku tak suka. muzik orang tu. aku pon. tengah mendengar mp3. dalam laptop aku ni. bila aku masuk ja. blog dia. lagu² yang aku dengar. bertindih. aku tak suka. ya. aku tau. orang tu nak kongsi. lagu kegemaran dia. dengan orang ramai. tapi. website jenis itu. yang aku. selalu elak. bila aku nak dengar sangat. baru aku ke laman tersebut.


ha ha.

ya. setiap orang ada pendapat dia sendiri. suka hati la. itu hak demokrasi masing². memetik gaya bahasa. penarik beca. aku suka bahasa mereka.

memang ada yang menulis. untuk mencari publisiti. tak kurang pula. yang hanya. nak menghegeh². yang saja seronok². lepas tu malas nak kemas kini. pun ramai juga. penat ja aku. letak link mereka.


erM.

apa² pon. bagi aku. bila orang tanya. sebab apa aku blog? aku akan teringat ramli sarip. penyanyi kegemaran iqbal rumet aku. lagu yang bertajuk bukan kerana nama sangat menarik perhatian aku.

mari kita layan sama².

===============================
Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

(chorus)
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini
Jangan kau alas hatimu itu

Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu
===============================

ya. cuti dari blog selama seminggu memang buat aku. banyak berfikir.

2 comments:

lyana rosli said...

huhu..
ak ske lagu tu gak!!

Abir Abhar said...

ni mungkin kali terakhir..
****!