Tuesday, October 28, 2008

dulu dan sekarang [2]

DULU..
aku terkejut bila presiden Iran cakap dia. kalau boleh. tak mau. harga minyak turun. masa tu. aku dok fikir. sebab apa la dia tak turunkan harga. sangat² ni? serius. aku tak faham. masa tu.

SEKARANG..
harga minyak dah 63.7usd. tengok kat sebelah. memang paras paling rendah. sepanjang tahun. ka dah banyak tahun ek. erM. berdasarkan trend semasa. nampak gaya. harga petrol akan makin turun.

habis sebab apa aku dok risau semacam ni?

sebagai anak emas PETRONAS [gila poyo]. aku perasan. kos untuk keluarkan 1 barrel petrol adalah 60usd. tak payah guna kalkulator. pon dah tau. syarikat minyak. cuma untung 2usd untuk 1 barrel berkenaan. kalau trend ni berterusan. memang lama². PETRONAS dah tak boleh nak teruskan usaha menggali minyak. sebab dah tak untung. siap rugi lagi.

yeah. rakyat cuma tau nak salahkan PETRONAS bila harga minyak naik. walaupun bukan PETRONAS yang tentukan harga minyak Malaysia. bila harga pasaran sedunia turun. orang semua buat tak tahu ja. kat PETRONAS. seperti biasa. jangan buat terkejut. kalau tiba² negara kita ni bangkrap. kita pun tahu. banyak duit yang disumbang daripada PETRONAS.

aku bukan la nak suruh naikkan harga minyak. tapi kena la berpatutan. dengan kos nak gali. peralatan dia bukan murah. nak maintain lagi.

apa² pon. semoga kemelesetan ekonomi yang berlaku sekarang. tidak berlarutan. huhu.

6 comments:

aRa_HaNi said...

anak emas petronas sungguh,,=p
hum..kalau petronas bankrap??
abes r hg...xdela utp..
tp mungkinkah petronas bankrap??
cm x logik je.

-azwanbakhtiar- said...

tu la pase.. xda la utp.. argh..
haha..

hg jgn ckp..
skrang ni. mcm2 bole jadi wo.

haha

Suka Bebel said...

betul ke kos dia banyak macam tu? dulu dulu boleh je pertonas idup?masa tu harga minyak baru 20 dolar setong.mcamana tu?

-azwanbakhtiar- said...

erm..
pasal tu aku xtau nak cakap..
tapi kalo aku ikot yang aku blajar dlm klas..

teknologi dulu xsama dengan sekarang ni.

lagipun. masa tu minyak dok banyak lagi. tak payah nak korek dalam²..

dan tak semestinya hg kna korek tanah ja nak dapat minyak. da gak yang hg dapat dari batuan kat gunung².. benda ni aku baru belajar semalam. macam kat grand canyon tu. batu2 dia tu bole ekstrak ntuk dpat petrol.

apa² pon memang perkakasan sekarang lagi mahal. kos nk upah pekerja lagi. nak hantar dia p latihan untuk guna mesin² tu. nk bayar gaji dia lagi. haha.

byk btoi aku komen. tak tau la mjwab soklan hg ka x bebel oi

enche treq said...

mmg bla mnyak jtuh suma jd trok...
mohd nor yakcop 2 pn dh bsing dh sbb byk projek2 ngara kna tangguh...
ad ka org yg slahkn petronas bla mnyak naik? budusnya..

-azwanbakhtiar- said...

-[treq]
tu la pasal. dah la PETRONAS slalu kna pow. banyak lak2 tu. suma ntuk pmbgunan negara. erM..