Saturday, December 26, 2009

perhimpunan motosikal terbesar johor 2009

johor merupakan sebuah negeri yang terkenal dengan aktiviti motosikal berkuasa besarnya. ini dapat dilihat dengan sokongan Tengku Mahkota Johor yang suka buat konvoi besar-besaran mengelilingi johor setiap tahun.


tengku mahkota dengan moto dia. search kat gugel ja neh.

hari ni. disebabkan kebosanan melampau. aku saja mengajak abah berjalan-jalan di pekan jb. niat di hati cuma nak jalan-jalan. tiba-tiba. aku nampak bunting. ada perhimpunan moto terbesar kat dataran jb. wow. kena p tengok ni. haha.

ah rugi tak bawak kamera. semua gambar ni guna kamera telefon ja. huhu.


ni kat tempat perhimpunan tu.


bahagian vespa





geng-geng chopper. kebanyakannya harley davidson la.



ni jenis custom made. buat sendiri. nice.

hehe. aku dan abah pun nak gak rasa naik moto-moto besar ni. dan akibatnya.


tengok tayar belakang moto ni. besar gila!

bantai moto kedai. selamat tokey tak marah. haha. kawasaki vulcan pa tah. lupa.

yamaha YZF R1! RM 93,500.
ish kacau la wave neh. huhu.

guess what? tengku mahkota berkenan untuk letak moto dia. yang dia selalu naik time konvoi tu kat perhimpunan ni. woo. bukan calang-calang la perhimpunan ni. tiba-tiba rasa bertuah duduk kat jb. haha.



memang tiptop la. tapi tak boleh pegang. boleh tengok dan tangkap gambar saja. jadi la tu.

sebelum balik. snap lagi moto-moto yang menarik perhatian aku.


kawasaki zx-10r. RM 82,888.00.


kawasaki GTR 1400. RM 106,888.00


chopper yang handle dia tinggi-tinggi.
gila betoi nak bergayut kalau buat perjalanan jauh. haha.

sebelum entri ni jadi entri menjual motosikal berkuasa tinggi. eloklah aku berhenti dulu. pendek kata. moto-moto ni memang tiptop. dan hanya mampu muncul dalam mimpi kebanyakan kita. semoga kita boleh berusaha untuk mencapai cita-cita kita sempena tahun baru ni. amin.

Wednesday, December 23, 2009

fasa pembelian.

apabila kau membeli sesuatu. yang amat mahal bagi kau. dengan menggunakan duit sendiri. sebagai contoh. telefon bimbit nokia e71. akan berlaku beberapa perubahan dalam hidup kau. perubahan-perubahan dalam masa yang singkat ini boleh dibahagikan kepada 3 fasa.

teori ini dipersetujui secara bersama dengan hamidi yusoff. ketika kami sama-sama beli telefon bimbit yang sama pada tahun 2007 dulu. oh kedengaran gay. tapi kami bukan begitu. ok?

kembali ke sari berita utama.

FASA PERTAMA
fasa ini berlaku dalam tempoh seminggu dua selepas pembelian berjaya. kau berasa sangat bangga sebab berjaya membeli barang yang mahal gila. menggunakan duit sendiri. kau ada benda untuk diriakkan. peh bukan senang untuk orang macam kau dapat benda ni. bukan macam kau mintak duit kat mak abah kau. ni duit sendiri. kau memang berhak untuk berasa riak walau sedikit. (oh kedengaran seperti aku menyeru kepada syirik kecil. aku berlindung kepada Allah)

FASA KEDUA
fasa ini berlaku sejurus selepas fasa pertama berlangsung. selepas puas berasa riak. kau akan mula berasa menyesal. ish sebab apa la aku beli benda ni. bukan perlu sangat pun. kalau beli yang murah sikit pon tak salah rasanya. kau mula berfikiran seperti orang zaman mesolitik. mula mementingkan praktikaliti daripada nilai estatika. kau rasa macam dah buang duit tahap dewata raya. ketika ini. kau berasa macam nak jual saja benda yang kau beli tu. dengan harapan duit yang akan diterima tu cukup untuk mengubat hati. walaupun kau tahu nilainya memang tak mungkin sama dengan masa kau beli benda tu. akhirnya apa pon tak jual.

FASA KETIGA
akhirnya. setelah puas membelek-belek harta yang kau beli guna duit yang banyak sangat-sangat tu. kau mula berfikiran seperti manusia moden. ah. alang-alang dah beli. guna sajalah. bila lagi kau nak beli benda-benda mahal ni. lepas ni. tak payah beli dah. guna elok-elok. jangan bagi rosak. ketika ini. kau memang dah redha dengan ketentuan Ilahi. kau sudah yakin. bahawa Tuhan Semesta Alam dah merencanakan qada' dan qadar kau dengan sepenuh teliti. mengharapkan kau memahami hikmah pembelian tersebut. memang kau akan jaga benda yang kau beli tu secara bersungguh-sungguh. susah nak cari pengganti. walaupun rosak. kau usahakan usaha membaik pulih benda tu. lagipun. kau dah tau. kalau nak jual balik pon dah tak ada harga. baik guna saja sampai bila-bila yang diizinkan Allah.

insyaAllah. kamu semua dah faham teori ni kan? pendek kata. tak kira la benda tu mahal ka murah. kalau beli guna duit sendiri. memang sangat bernilai. kan?

Monday, December 21, 2009

rintihan hati kecil ini.

Aku seorang lelaki yang sangat sayangkan moto. Sejajar dengan itu. Aku tak pernah merelakan moto aku dinodai dengan minyak RON95. aku sangat yakin dan percaya. bahawa dakwaan bahawa minyak itu lebih baik daripada RON97 tu. hanyalah propaganda pihak-pihak tertentu. untuk mengelakkan kemarahan rakyat sejagat. akibat kenaikan harga minyak yang mereka selalu guna sejak zaman-berzaman.

sejak zaman berzaman.

Aku juga yakin. walaupun RON95 dijual di hampir kesemua stesen minyak. RON97 tetap akan dijual di stesen minyak di lebuh raya. rasionalnya. kereta-kereta gred tinggi. perlu menggunakan minyak yang mahal ni. kalau kat lebuh raya tak jual. takkan la kereta tu nak mati tengah jalan?

aku memegang prinsip tu masa balik dari penang ke jb tempoh hari.

Semua stesen yang aku jumpa tak jual RON97. What the?

Agak masalah di situ. Memang gps sangat-sangat membantu hamba Allah yang lemah ini. Selamat jugak sampai rumah.

Sesungguhnya. Aku amat tak puas hati dengan keadaan ni. Ok. Minyak tu lagi mahal. tak ramai yang nak beli. Tapi bukan bermakna tak ada langsung. Kurang-kurang ada 1 pam pon jadi la.

Bukan kami tak ada duit. kenapa perlu susahkan kami?

Ni yang buat aku makin bersemangat untuk buka stesen minyak di atas lebuh raya neh. Jual RON97 ja. Hehe.

Semoga pengusaha stesen minyak membaca entri ni ek. Huhu

Monday, December 14, 2009

REVIEW: malaysia menentang laos.

ok. malaysia main cantik malam ni. kalau dari dulu main macam ni kan seronok. malaysia boleh menang. asalkan buat hantaran yang biasa. hantaran rendah. leret. kamu faham maksud aku kan? hantaran biasa yang sempurna berjuta kali lebih baik daripada hantaran penuh gaya tapi akhirnya dapat kat pasukan lawan.

apa-apa pun. penjaga gawang malaysia memang tiptop. cuma rugi sikit bolos gak satu. haha.

semoga pasukan bola sepak malaysia berjaya ketika bermain di pusingan akhir nanti. amin.

Sunday, December 13, 2009

pengalaman menjadi ahli jawatankuasa khemah ibadah 2009.

masa temuduga. aku tulis dalam borang. aku nak unit pendaftaran dan keselamatan (RaS). kalau boleh. dah tak mau unit majlis dan protokol (CnP) ni. asyik CnP ja dari dulu lagi. nak jugak beralih angin. lagipun. memang dah pakat dengan chaknga. nak bagi dapat unit RaS sama-sama.

tapi mungkin aku memang ditakdirkan jadi orang unit CnP kot.

dalam unit aku. ada 4 orang. kemudian ditambah lagi 2. jadi 6 orang. dalam unit tu. cuma aku dah ketua ja laki. yang lain semua perempuan. dan. kami 2 ni la yang paling tua. tak kisah la benda tu. layan ja.

unit CnP merupakan unit yang bertanggungjawab menguruskan (baca: segala) majlis. kena siapkan urutan perjalanan majlis (flow of event). jemput vip. sediakan pengacara majlis. sediakan pengiring. hadiah. unit CnP juga perlu berhubung rapat dengan unit PnP (promotion and publication) yang buat montaj dan slaid. dan buku program. unit FnB (food and beverage) untuk makanan vip. dan macam-macam unit lagi.

fuh memang banyak kerja nak kena buat.

kerja sudah mula dibuat sebelum musim perperiksaan yang lalu. dah mula jemput vip. mula siapkan flow. buat draf ucapan. macam-macam.

menjelang TOT (training of trainers). minggu sebelum khemah ibadah. persiapan untuk pembukaan semakin rancak dilakukan. semua orang kalut buat kerja. sampailah aku dapat tau 1 berita.

"esok. ana dgn ____. _____. dan _____. ada program lain. so mula esok. sampai 11hb. unit kita ada 2 orang jela." head aku cakap.

LOL.

ini pengalaman pertama aku buat kerja yang besar. dan ada 2 orang ja dalam unit tu. memang celaru benar. dah la ajk tak cukup. bukan CnP ja. unit-unit lain pon sama gak. tapi CnP memang sakit la. sebab kena bersedia untuk majlis pembukaan. aiseh.

tak apa. aku buat jugak kerja. susun flow elok-elok. perasmian akan dijalankan di dewan besar. selepas solat asar. pengacara pun dah dapat. qari pun sudah. tinggal nak mula majlis ja.

tapi Allah memang nak uji aku.

masa tengah solat asar. tiba-tiba. hujan lebat turun. lebat gila-gila. menyebabkan hicom nak buat majlis kat masjid saja. aku. yang memang selalu mengikut pelan. agak terkejut. dan gabra. oh memang memerlukan skil pemikiran kritikal yang hebat ketika itu.

kalau buat kat dewan besar. nanti adik-adik kena hujan. demam. kem tak mula pun lagi. takkanlah nak kena hantar balik dah kot.

kalau buat kat masjid pulak. nanti nak cakap apa dengan geng-geng yang uruskan bahagian teknikal di dewan besar? mesti mengamuk punya. penat-penat setup. tiba-tiba kena kemas balik. pasang kat tempat lain.

akhirnya. aku cakap. buat majlis kat masjid sudah la. elok-elok geng teknikal siap kemas. hujan berhenti pulak. siap terang-benderang lagi. ah sudah. sekarang ni nak buat majlis kat mana ni?

kami teruskan kat masjid. selamat tak ada masalah. lancar ja majlis.

lepas majlis perasmian. kami kalut buat kerja untuk majlis kuliah. mencari pengacara. setup tempat. yang tu kira ok la kot. lancar jugak la perjalanan.

semuanya lancar. sampai la. sorang lagi ahli unit aku tu. terpaksa balik rumah. ada urusan keluarga. secara rasmi. tinggal aku sorang ja dalam unit tu. dan kena buat kerja yang patutnya dibuat bersama-sama seramai 6 orang. wow.

pening benar uruskan semua benda tu. nasib baiklah mendapat sokongan dari unit-unit lain. terima kasih banyak-banyak. mm. masa ketua unit balik utp. patutnya aku tolong dia buat kerja majlis penutup. tapi. masa tu memang dah blank maaf ya bos.

kepada ajk khemah ibadah 2009. di sini, maaf dipinta. kalau flow dia tak berapa lancar. selalu ja gaduh dengan geng-geng PnP sebab tu. maaf ek. haha.

terima kasih kepada ahli-ahli unit lain yang tolong semasa saat genting tempoh hari. pertolongan anda semua sangatlah tak boleh nak balas. walaupun kerja unit sendiri dah banyak. tapi tetap nak tolong jugak unit CnP. terima kasih banyak-banyak.

betul la kata abang hakim. masuk event macam ni bukan sebab nak kejar sijil. tapi nak dapatkan pengalaman. dan pengalaman ni. walaupun agak sakit. tapi manis. wow. apa aku merepek ni.





ok la. cukup takat ni dulu. nanti aku letak entri pasal pengalaman jadi fasilitator lak ek. sekian.

Tuesday, December 8, 2009

sibuk.

kamu semua tahu. aku sibuk dengan khemah ibadah 2009. tapi tak sangka. sibuk sampai macam ni. sampai tak tau hari. sampai tak perasan. dinda dah nak balik malaysia. tidur 2 jam saja sehari. oh aku dah faham perasaan NK (N Kecik).

dan lebih menyibukkan. tiba-tiba saja. ketua department aku. yazid. dan 3 orang lagi. mempunyai komitmen lain. dan aku hanya tau benda tu. sehari sebelum komitmen itu berlaku. maka. tinggallah 2 daripada 6 anggota asal. sementara menunggu mereka pulang. memang sangat terseksa. jiwa dan raga.

ceh sekarang baru nak kalut.

esok. eh. dalam masa 10 jam lagi. sesi pendaftaran khemah ibadah 2009 akan bermula. chaknga memang dah sibuk sampai tak boleh balik bilik. uruskan pendaftaran dan keselamatan peserta. sopek pulak. kelas tajwid beliau. yang sepatutnya membuatkan kami demam terkejut. disebabkan kehebatan tersembunyi beliau. telah menjadi sebaliknya. sopek demam. tiada suara. hari ni. baru ada suara sikit. tu pun. dok perasan suara macam jamal abdillah. LOL.

department sopek. unit Modul, Aktiviti, dan Disiplin (ManD) memang sangat bersemangat. mungkin. akibat terlalu bersemangat. semua ahli muslimin department tersebut. demam. oi kalau komandan kem demam. apa nak jadi ha?

pendek kata. semua orang sibuk. tersangat-sangat sibuk. apa-apapun. semua perjalanan program ni dirahmati Allah. dan berjalan lancar hendaknya. semoga adik-adik yang bakal menyertai program 5 hari ini akan berubah menjadi lebih baik daripada sebelumnya. semoga pengalaman yang bakal diperolehi membawa erti yang sangat besar dalam hidup kami semua.

"kita bukan nak kejar sijil. semua ni. adalah proses. untuk membuatkan kita semua ni. menjadi manusia. itu yang penting."

Tuesday, December 1, 2009

kehilangan.

1. saya dalam perjalanan pulang ke utp. atas urusan khemah ibadah 2009. dan juga lawatan malaysianbikers ke SIRIM di shah alam.

2. menaiki bas ekspres yang selalu dinaiki. memang dah biasa dengan bas ni. oleh itu. setia sajalah.

3. berbalas mesej dengan dinda dan juga ketua CNP khemah ibadah sebelum terlelap seketika. ketika hampir lelap. saya memasukkan telefon bimbit saya ke dalam poket. tak pasti lak poket sweater ataupun poket seluar.

4. bila tersedar. bas berhenti rehat di yong peng. turun ke tandas. kemudian ke surau. mengambil wuduk dan menunaikan solat sunat musafir.

5. ketika memberi salam pertama. terdetik dalam hati. "kalau la aku setkan telefon supaya autolock selepas 4 minit macam dulu-dulu. mesti selamat kalau hilang." kemudian barulah saya terperasan akan kehilangan telefon bimbit saya.

6. merata-rata saya mencarinya. di tempat duduk. di tandas. di surau. namun. tiada hasil yang produktif. melainkan penat.

7. 5 jam seterusnya. perjalanan ke utp diisi dengan monolog dalaman. memikirkan sebab dan akibat kejadian tersebut. hati kecil menyeru saya membatalkan rancangan ke SIRIM. ya. hal ini lebih penting daripada melihat bagaimana SIRIM menjalankan ujian terhadap topi keledar sebelum dibenarkan untuk dijual.

8. pukul 6 petang. saya sampai di utp. disebabkan bas berhenti rehat hanya seketika. saya hanya sempat pergi ke tandas dan bersolat. tidak sempat untuk mencari telefon awam. mesti mak saya risau. 8 jam tanpa sebarang berita. lantas. segera saya mengumpul duit syiling. dan bergegas mencari telefon bimbit.

9. di setiap blok akademik utp. terdapat 2 telefon awam. mengambil kira 14 blok akademik. 2 poket. dan dewan chanselor. seharusnya saya mempunyai telefon awam yang sangat mencukupi. ironinya. 1 pun tak boleh digunakan. alangkah kecewanya saya ketika itu.

10. lantas. segera saya keluar dari utp. dengan harapan mendapat telefon awam yang boleh digunakan di luar. alhamdulillah. dapat gak. kat kedai ameeth. kawan-kawan kat utp boleh bajet la jauh mana pengembaraan saya untuk mencari telefon awam. kalah ickle dan lardee.

11. rancangan asal telah berubah. SIRIM perlu dilupakan buat masa ni. terima kasih kepada bro-bro malaysianbikers yang memahami. perjalanan menyelesaikan masalah ni akan bermula hari ni. dan diharapkan. dapat selesai sebelum bermulanya TOT khemah ibadah.

12. kepada semua. buat masa ni. nombor maxis aku (0124700xxx) tak dapat digunakan. nombor sementara akan diumumkan kelak. kepada ketua CNP. aku pun akan balik lewat sehari. 3hb juga. mana bleh head saja yang enjoy. kepada kawan-kawan di penang. nanti tolong PM saya nombor telefon kamu semua ok? memang tak hafal. maaf ek.

13. tak ada apa pun nak tulis kat sini. tapi nak tulis gak. sebab ni nombor kegemaran saya. haha. tak ada kaitan. semoga kita semua bergembira pada musim cuti yang lama ni.

sekian.

Wednesday, November 18, 2009

pengembaraan ickle dan lardee.

baru-baru ni. aku dan dinda. berpakat. untuk membeli koleksi kenang-kenangan. sebagai tanda sokongan. terhadap mymilktoof. apa yang kami beli?




kepada yang masih belum mendapatkan benda ni. sila buat pesanan di laman mymilktoof. ok?

Monday, November 16, 2009

modifikasi.

kamu tahu. aku telah mengalami kemalangan pada deepavali yang lalu. alat-alat ganti yang ditempah khas telah pun sampai. tunggu habis periksa baru aku pergi pasang. oleh itu. sepanjang masa tersebut. moto aku tu tak jalan la.

sambil-sambil mencari tempat untuk membaikpulih moto aku dahulu. terjumpa beberapa modifikasi yang telah dijalankan. terhadap moto-moto yang sama model dengan aku. kebanyakannya menukar bentuk lampu. kerana bagi mereka. lampu stok tidak menarik.







yang macam ni. ekstrim sikit. fusion antara 135LC dengan FZ150.



ada orang tak puas hati. suruh aku tambah lagi gambar. hehe.





tapi. semua ni kurang menarik minat aku. buat masa ni. aku berkenan dengan moto ni.



naza blade 250R. (bro KIVA suruh tukar gambar. hehe. terima kasih bro).

semua gambar ni diambil kat forum-forum moto. sesungguhnya forum-forum macam ni sangat la membantu dalam kehidupan seharian. haha.

untuk mencapai cita-cita murni ini. mari kita mula menabung. dan. kalau terlebih menabung. boleh beli yang ni.



yamaha yzf R1.

oh impian tinggi melangit. study signal tu oi. esok ada paper. tak mau repeat. ya Allah. semoga azwan bakhtiar dan kawan-kawan beliau menjawab perperiksaan signal and systems dengan penuh kejayaan. amin.

Saturday, November 14, 2009

nama saya dalam wiki-apa-dia.

cakap banyak tak mau. tengok sendiri.



diambil dari sini. kepada yang berkenaan. soksek tu nama gelaran ja. kalau formal. SMSTSSS. tolong la betulkan. huhu.

sudah. mahu mula belajar. HENSHIN!



mari belajar. nanti. bila dah lepas periksa. kita ronda 1 malaysia. ok?



ok ni bukan moto aku. curi gambar dari forum fz150i. hehe

Thursday, November 12, 2009

ok fine.

bila semua orang yang jumpa aku cakap macam ni:

"oh baru bangun ek."

sedangkan aku dah lama bangun. siap mandi 2 kali dah. ini hanya membawa kepada satu maksud yang terang lagi nyata:

PERGI GUNTING RAMBUT.

oh maaf la wahai peminat. sibuk sangat dengan final ni. lepas kertas bahasa perancis. aku terus ke kedai gunting rambut. ok?

hm. nak gunting gaya apa pulak kali ni?

Saturday, November 7, 2009

menonton perlawanan bola malaysia.

malam ni. kami berkumpul. di bilik hadi 'gulagula itu manes'. menonton perlawanan akhir piala malaysia. kelantan. lawan negeri sembilan.

kami semua bajet. kelantan menang. sebab semangat mereka. akhirnya. sampai final. sejak 1970. mesti nak menang. tambahan pula. 3/4 daripada kapasiti stadium dipenuhi penyokong kelantan. feel dia lain wo. kalau kau penyokong negeri sembilan. mesti rasa kerdil ja. dah la negeri pun kecik. macam capix kecik. rumet hadi 'gulagula itu manes'. memang maskot negeri sembilan. hehe.

sekali. negeri sembilan bermain dengan lebih cantik. gol-gol mereka semua cantik. pada minit ke-60. skor telahpun 3-0.

masa ni. penyokong kelantan bertambah emo. sudahlah dari mula asyik bermain mercun. baling merata-rata. main suluh-suluh laser. bakar kerusi.

come on la. ada 20 minit lagi (sekurang-kurangnya). takkan tak boleh terima kot? macam liverpool masa 2005 dulu. dari 0-3. kejar balik. sampai 3-3. dan akhirnya. menang penalti.

ah malas nak cakap pasal sejarah.

bila orang tolong padamkan api kat kerusi penonton yang terbakar tu. boleh lak dia dibaling botol. kesian betul.

ini semua perbuatan manusia bermentaliti kelas ketiga.

macam mana nak maju. kalau tak boleh terima kegagalan. tak boleh terima kejatuhan. kalau asyik nak menang ja. susah la macam ni.

pemain-pemain pun. macam tak ada semangat nak main bola ja. macam royal rumble pon ada. daudsu tu patut kena kad merah awal-awal lagi. pengadil tak bagi. sebab tak mau kereta kena bakar kot. bak kata tok batin.

kelantan. sebagai pasukan yang baru meningkat naik. perlu bersikap lebih profesional. para penyokong juga begitu. kalah pun kalah la. biar bermaruah. beradab sekurang-kurangnya.

kalau FAM tak kenakan tindakan kat depa ni semua. aku tak tau la apa nak cakap.

yang seronok. ketika menonton pasukan kelantan bermain. cuma. gol sepakan percuma kelantan pada minit terakhir tu. sangat cantik. top corner kot.

sangat berbeza kalau nak banding dengan pasukan kat england sana. team belasahan pun. ramai ja yang nak sokong. setia. sehingga ke penghujung. macam ni yang kita mau.

haih. bila la bolasepak malaysia nak maju ni.

Friday, November 6, 2009

promosi

sempena hari jumaat yang penuh barakah ini. saya. selaku ahli jawatankuasa khemah ibadah 2009. ingin mempromosikan program sempena cuti sekolah ini. program ini ditujukan khas buat adik-adik. atau anak-anak kita. yang berusia. 10. hingga 17 tahun. insyaAllah. banyak input yang akan mereka dapat dengan menyertai program ini.

program ini bakal berlangsung di universiti teknologi PETRONAS dari 8 hingga 12 disember. sepanjang khemah ibadah ini. para peserta akan diterapkan dengan pelbagai ilmu yang berkaitan ibadah. peserta juga akan diperkenalkan kepada dunia teknologi di utp.

pendaftaran masih lagi dibuka. kepada yang berminat. sila hubungi nombor yang tertera pada gambar di bawah ini.



(klik untuk paparan yang lebih jelas)

akhir kata. khemah ibadah memang best. insyaAllah.

Wednesday, November 4, 2009

gigi susu.

malam ni. aku terjumpa link blog yang sangat best. suka sangat. mari kita layan sama-sama.




ada banyak lagi kat sini. kredit kepada burhan yang laju. sebab bagi link ni.

hakcipta terpelihara (c) http://mymilktoof.blogspot.com

Thursday, October 29, 2009

toyol.



dalam ni. penuh dengan kod-kod untuk memprogram MATLAB. perisian untuk memudahkan pengiraan. aku (baca: kami semua) perlu mengkhatam semuanya. untuk ujian yang berlangsung minggu ni.

esok giliran aku pula. banyak mana dah yang aku baca?



gambar pada skala 1:8.
kamu rasa. banyak mana?

Thursday, October 22, 2009

kemalangan: bahagian 3.




moto ni jatuh dari sisi kiri. disebabkan kepala lampu yang besar. yang tu yang kena dulu. mengakibatkan geseran berlaku. di bahagian penutup lampu. dan penutup meter.



pelanggaran tersebut juga mengakibatkan besi yang menyokong lampu utama bengkok.



seterusnya mematahkan pemegang penutup meter.



hasilnya. ini pandangan dari hadapan.



oh tidak dilupakan. pemijak gear. (aku tak tau apa nama saintifik dia) juga terkepak. dan hampir patah.

sekarang. aku mahu cari bahagian-bahagian ini. dengan segera. dan pada kos yang rendah. sesiapa yang ada link atau kabel. sila kongsi bersama ek. terima kasih.

Tuesday, October 20, 2009

perkembangan.

proses pemulihan berjalan lancar. luka sudah mula kering. tak boleh buat apa. nanah ada la jugak sikit-sikit. terima kasih kepada semua yang menolong. yang menghabiskan kredit untuk memberi tunjuk ajar. yela. tak pernah kemalangan sebelum ni. banyak ilmu baru yang diperolehi dalam 3-4 hari ni.

sekarang. azwanbakhtiar berjalan sebijik macam house yang tak pakai tongkat. bezanya. dia berlakon ja. azwanbakhtiar memang sakit betul. huhu. sekarang tunggu luka betul-betul kering. baru nak mulakan rawatan kaki yang terseliuh. hari tu bengkak kaw-kaw. sebelah kaki dah besar semacam.

ah. memang tragedi oktober la.

Saturday, October 17, 2009

bercuti.

azwanbakhtiar telah ditimpa kemalangan jalan raya ketika berkonvoi beramai-ramai ke lata kinjang. disebabkan beliau memakai beberapa peralatan keselamatan. beliau tidak mengalami sebarang komplikasi. namun. disebabkan beliau tidak memakai boot beliau. maka. kecederaan menimpa kaki beliau. aw aw. sakit betul membaca entri kali ni.

sekarang. beliau dalam proses pemulihan. dan akan bercuti dari menulis buat seketika.

gambar moto beliau tidak dapat dimasukkan. tak sanggup nak letak. huhu. semoga azwanbakhtiar segera sembuh. amin.



Thursday, October 15, 2009

projek HSE.

HSE = health, safety, and environment. subjek ni. perlu kami ambil. memang wajib untuk semua penuntut di utp.

dan. seperti biasa. kami perlu membuat assignment. yang memang boleh membawa kesakitan kepada kami. dalam proses menyiapkannya. haha.

cuma. kali ni lain sikit. kami perlu buat video. yang ada kaitan dengan apa yang kami dah belajar. dan hasilnya. ni yang kami siapkan. haha.


harap-harap. kami dapat markah yang tinggi la. haha.

Wednesday, October 14, 2009

kintergarden.

aku buka komputer. rutin harian. on gtalk. tengok gambar-gambar yang mereka guna. dan juga. status mereka. kreatif. kreatif.

bila aku tengok gambar zahid. aku tersenyum. sorang-sorang.



Kiri Atas - Kanan Atas :

1. Dancing Doll Dash 05
2. Neo Burning Sun Dash 02
3. Cannon Ball Dash 04
4. Great Emperor Dash 001
5. Super Emperor Dash 01

Kiri Bawah - Kanan Bawah :
1. Emperor Dash 01
2. Burning Sun Dash 02
3. Shooting Star Dash 03
4. Horizon Dash 00

dulu. punya la semangat. sampai sanggup buat-buat demam. sebab nak tengok cerita ni. haha. sanggup kumpul duit banyak-banyak. sebab nak beli kereta dash ni. bila dah beli. tak reti pasang. adoi.

zaman suka lumba kereta kat dalam longkang. sebab tak ada duit nak bli trek dia.

zaman mula kenal apa tu bateri yang boleh cas semula.

wah seronok betul masa tu. kalau boleh main lagi benda ni kan seronok. boleh pasang pon dah ok dah. haha. ada jual lagi tak kereta-kereta ni? kalau ada. aku nak beli kereta ni.


broken gigant.

cannon ball.

apa kereta kegemaran kamu semua pula?

Thursday, October 8, 2009

transformasi: 02

kamu kenal dia ni?




sekarang. dah nampak belum?




kalau tak kenal susan boyle lagi. tolong la cari kat google.

transformasi dalam hidup. yang berlaku dalam masa yang sangat singat. sangat menarik perhatian. dari hidup yang memang serba kurang. tiba-tiba menjadi antara makhluk yang paling dikenali di atas muka bumi ni.

jangan hiraukan apa yang orang nak cakap. tu cuma akan buat kau tak dapat kejar cita-cita kau. kalau kau dah kejar tapi tak dapat. tu memang bukan rezeki kau la. huhu.

agak-agak bila malaysia nak ada rancangan macam ni ek. malaysia's got talent. dan. agak-agak la. talent apa yang bakal muncul? nanti kita tengok.

Sunday, October 4, 2009

akibat.

aku balik penang hari jumaat lepas. sebab nak jumpa dinda. *uhuk-uhuk*. nak hantar hamidi fly ke imperial college. peh bangga gila. dulu dok dalam kelas dok buat style depan perempuan. sekarang dah kat imperial.

apa-apa pun semoga kau selamat dan tenteram di sana.

malam tu. aku teman atuk. tidur di bayan lepas. syok wo. boleh dengar bunyi ayam berkokok. terasa janggal benar. dah lama tak dengar live kot. oh rindunya aku kat penang.

sebelum tidur. tok tanya. "hang nak tak selimut neh?" aku dengan penuh perasaan rilek. menolak pelawaan tok. "panas la tok. tak mau la.".

"ok fine." kata tok.

memang malam tu panas pun. sedap ja tidur sebelah kipas. sampai pukul 4 pagi. hujan turun lebat kaw-kaw. disebabkan dah lama tak tidur kat rumah kampung. air yang menimpa atap zink memang membuatkan aku terjaga dengan penuh kejutan.

masa tu. baru nak rasa sejuk. selimut pun tak ada. aku hanya mampu memadamkan kipas. dan cuba meneruskan tidur.

akibatnya. pagi tu. tekak dah kembang. oh nak selesema neh. dah la aku nak balik utp pagi tu. macam mana neh.

berbekalkan semangat yang tinggi. dan doa dari atuk. dan dinda. *uhuk-uhuk*. aku telah selamat sampai.

lepas ni aku mesti pakai selimut. tak kisah la panas ka sejuk. insyaAllah.

Wednesday, September 30, 2009

pagi yang sungguh hectic.

pagi ni. aku terlewat. lewat sangat-sangat. tak ingat la pulak ada test pagi ni. orang lain semua dah siap-siap. menggunakan ilmu ikhtiar hidup yang ada. sekejap saja dah siap. kami berjalan tanpa perasaan kalut. tak naklah tiba-tiba menjadi blank depan kertas test nanti. ye tak?

test tersebut dijalankan di dewan kuliah 1. luas. masa kami sampai tu. tak ramai lagi yang sampai. geng-geng cilat pon tak sampai lagi. kami bersegera mencari tempat yang strategik untuk menjawab test. (jangan buat tak faham ok?)

orang makin ramai. lepas tu. baru aku perasan. aku tertinggal kalkulator. oh tak mahu la jadi macam dulu. bersegera aku balik. bila sampai bilik. baru aku perasan. banyak yang aku tinggalkan di bilik secara tidak sengaja. kalkulator. kertas A4. dan beberapa lagi perkakasan. memang kalut la. masa tu baru nak cari. jarak dari dewan kuliah 1 ke bilik di v5. bukanlah dekat. maka bertambah kalutlah aku. duwe dah telefon. katanya test dah nak mula. aku yang memang kalut cuma mampu suruh dia jaga tempat aku. jangan bagi orang lain duduk.

kemudian. aku dah tak boleh tahan. terus berlari. ke dewan kuliah 1. kalau aku buat macam ni tiap-tiap hari. memang akan kurus la. haha.

ditakdirkan Allah. aku sempat sampai ke dewan kuliah 1 pada masa yang sesuai. syukur alhamdulillah. aku tengok kulit kertas soalan test tersebut. sambil menghilangkan pancit. aku cuba membuka kertas soalan berkenaan.

**

"oi bangun. subuh." rumetku berkata.

aa? mimpi ka. adoi. ingat dah betul. rumet ni pon satu. nak kejut pon. tunggu la aku dah tengok soalan apa yang nak naik. zz.

Saturday, September 26, 2009

harta terbaru. yang aku baru sedar.

buat kawan-kawan kat utp. benda ni. aku punya. siap ada tulis nama aku lagi. haha.



Thursday, September 24, 2009

pengalaman membeli tiket bas pada saat-saat akhir.

pagi tadi. aku baru tau. aku tiada pengangkutan untuk balik ke utp selepas cuti raya. pemberitahuan pada saat-saat hampir akhir ini sangat mengejutkan. dan. hampir membuat aku hilang punca.

oleh itu. pada tengahari tadi. aku bergerak ke stesen bas larkin. dengan harapan. masih ada tiket yang dijual. pada mulanya. aku nak tiket hari sabtu malam. sebab ingat nak balik penang. jumpa dinda. tapi bila beli tiket pada hari macam ni. memang tak dapat la. yang ada. hanya pada hari isnin. selamat utp bagi cuti raya lebih 2 hari daripada orang lain.

tapi nak buat macam mana. tak dapat jugak jumpa dinda. huu.

lepas beli tiket. aku bergerak ke tempat letak motosikal. elok-elok aku hidupkan moto. mesej masuk. dari mak. mak suruh beli bihun soto. kat kedai depan kaunter bayar parkir. masa tu. aku memang dah malas nak beli. yela. moto dah hidup. takkan nak turun balik. nak kunci semua-semua tu?

aku berniat nak tipu mak. cakap 'dapat mesej masa dalam perjalanan'. dan terus memulakan perjalanan.

tapi Allah maha besar.

aku tersesat dalam perjalanan pulang. asyik berpusing di jejantas yang sama. (orang jb tau) kalau ikut. senang ja. tapi aku kena pusing dekat 2-3 kali la jugak.

lepas tu. baru aku teringat. niat nak menipu tadi. terasa insaf la gak. Allah nak tunjuk tu. sat ja. lepas tu. baru jumpa jalan balik.

bila sampai rumah. terus bagitau benda sebenar kat mak. dan minta maaf. huu.

syurga di bawah tapak kaki ibu oi!

Wednesday, September 23, 2009

rancangan jangkamasa panjang.

dalam masa setengah tahun lagi (6 bulan). adakah masih banyak blog yang aktif? adakah orang ramai masih mengambil kisah? adakah blog masih belum diharamkan kerajaan? haha.

apakah masih ada orang yang baca blog aku? sama-sama kita tengok.

Tuesday, September 22, 2009

terlambat. tapi masih ok.

hm. minggu lepas. memang sangat sukar. sekurang-kurangnya bagi budak-budak kelas aku. memang sibuk gila. nak tengok nur kasih pon tak sempat. tak berbaloi pulak tu kesibukan tersebut. zz benar la.

dan. malam tadi. baru aku berkesempatan menonton tv secara rilek.

dan iklan ni mengejutkan aku.


ya. aku bukan seorang pehisap. tak pernah pun. tapi takut la jugak. bila aku tengok iklan tu. terus teringat kat cerita ni.



cuak lol. oleh itu. katakan tak mau pada rokok. haha. pesanan masyarakat ini dibawakan khas oleh azwan bakhtiar. sekian. selamat hari raya aidilfitri ketiga.