Thursday, January 1, 2009

kawan saya dan naqib beliau

semalam. midimon. telefon aku. wow. tiba². ajak aku. p sambut tahun baru. ya betul. dia dah lupa. sekarang aku kat jb. apa² pon. terima kasih.

lepas dia telefon. tiba². aku teringat. kisah yang jadi suatu masa dulu. masa tu. kami masih budak hingusan. kat soksek. masih dalam jagaan naqib². form 4.

kisahnya begini. masa tu. kami. budak² form 1 dan form 2. digalakkan. untuk menunaikan solat sunat selepas solat maghrib. dah jadi macam kewajipan dah pon. semua macam dah terbiasa. bagus jugak sistem ni.

satu hari. ada 1 geng ni. tak buat solat sunat. saja duduk². rilek. letih bermain pada sebelah petang kot. entah.

tapi. seorang abang naqib. yang telah menyedari perkara tersebut. maka. dia. bersegera. mendapatkan 1 geng itu. walaupun ibadat tu sunat. tapi kena marah. macam dah buat dosa besar ja.

dan sebagai hukuman. 1 geng tu kena SOLAT TAUBAT BERJEMAAH. serta merta. woh!

sampai sekarang kami masih tak paham rasional hukuman tu. erM.

15 comments:

hamidi said...

owh tidak~~
aku masih ingat akan peristiwa itu.
hahaha!
motif sgt la kena samyang taubat sbb tak buat solat sunat.
adoi~

MiSS @Mir@ said...

haha~
bukan nk mengata..
tp realitinya naqib2 or naqibah bila da kua sekolah da lagi mcm2 jdnyer,,bukan sume la..sesetengah..he3

hamidi said...

tak pyh tunggu keluar sekolah la miss amira.
masa sekolah pun mcm2 jadi.
soksek~

bukan saja nak bandingkan, tp dah terbanding. tgk naqib sekolah kita dulu dgn naqib skolah spt kisas, dan sebagainya. ah~ sesetengahnya la.

bukan nak mengata kan, tp dah terkata.

-azwanbakhtiar- said...

-midimon
rasional yang memang x rasional kan.. wakaka

-miramon
hehe.. yang penting kita kena jaga diri kita btoi².. jgn ikot prangai pelik² tu.. huhu

-midimon lagi
nak compare ngn kisas. memang la langit dengan teras dalam. haha

hamidi said...

midimon..? adakah aku haiwan digital, haha. ko bdk digital~~!

tu la aku tanak compare. :P
ngeehe

bdk digital...... hahaha!!

-azwanbakhtiar- said...

-midimon
haha..
lama xguna nick tu..
sgt kindergarten! haha

usop said...

bgs gak depa suh kta wat solat sunat..

la ni dh xdak sp nk suh..
x wat dh..

aRa_HaNi said...

salam...
he..akhirnya
insan bernama azwan pun,,,
jd naqib..
whew,..=)

-azwanbakhtiar- said...

-usopmon
memang la.. tapi xda la sampai kna wat solat taubat sbb xsmayang sunat.. kn2?

-farahmon
ya.. naqib yang suka burn usrah bsama2 ameer mukmeen..
wakaka

nurul88 said...

diorang nak ajar korang wat solat taubat kot..ape slhnya amik pluang time tu btol2 wat solat taubat..?he..solat sunat gak tu..he..abg tu da xtau nk bg hukuman kot..nak tmbh pahala korang...=)[positif2]..nway,saje dtg jenguk jnior2 soksek..salam ziarah=))

-azwanbakhtiar- said...

-kak aiman
[kali ni xbrani boh suffix 'mon'. hehe]

mmg xda salah.. tapi masa tu memang berfikiran negatif.. biasa la.. xleh nk terima kenyataan lagi kot.. haha

-rye- said...

follower dh menghampiri aku...hahahahaha...

-azwanbakhtiar- said...

-raimon
hehe.. blog aku pon perform gak la

-lynamon
xyah la cakap nama dia. benda dah lepas.. huhu..
cakap pasal disiplin..

hamidi said...

haha, tetiba sbpi kubang pasu jadi pilihan.

-azwanbakhtiar- said...

ntah.. sbb org xmau ckp psl sbpi gopeng kot