Friday, February 27, 2009

ada apa dengan nama?

setiap orang ada nama. tak kira la nama tu nama betul. atau nama panggilan. atau nama yang saja direka supaya dipanggil². tak kisahlah. itu masing² punya hal.

aku teringat masa lalu. acee.. macam la lama sangat. dalam 3 semester lepas. julai 2007. masa aku baru masuk utp. dalam kelas pendidikan Islam. aku ada belajar pasal sifat² Allah. erM. ada la senarai. ciri² dia kot. aku pon tak ingat sangat.

tapi. ada la 1 bahagian tu. aku ingat lagi. sampai sekarang.

" kita tak boleh namakan seseorang itu menggunakan nama dari sifat² Allah (yang 99 tu). kalau nak guna jugak. kena bubuh perkataan 'ABDUL' yang bermaksud 'hamba kepada'."

kiranya kalau nak guna. kena jadi 'Abdul Rahim'. 'Abdul Rahman'. kan?

tapi.

orang² kita ni. jarang sangat la sebut nama penuh². suka guna nama singkatan. ringkas. senang nak sebut.

"wey fatah!"

kat sini kita nampak yang kita dah gelar orang tu menggunakan sifat² Allah. yang kita tau. memang tak mungkin ada pada manusia.

apa yang aku nak cakap?

walaupun susah. cuba panggil nama orang tu dengan nama penuh. sebab kalau tak. mungkin maksudnya berbeza. dan takut berdosa la pulak.

sekian.

8 comments:

MiSS @Mir@ said...

hurm...betol2..aku setuju..
ni sbb dah jd kebiasaan dlm msyrkt kita ni..cewah..
weh..aritu ak p utp..tp jap je..
ada actvty ngan korang pnya E3SS

ra|nbOw said...

owhhh. ok. ade fhm! huu.
abah pon ade membebel ttg ini!
haha. die x ske aku bhsakan diri 'qila'
die suruh sebut nur aqilah. atau aqilah. haha.

FaKE said...

napekah fattah dijadikn contoh? kaiser fatra itu gagal batu..haha

-azwanbakhtiar- said...

-mira
aku tau. masa tu. kalau ikot. aku kena terlibat gak. tapi macam mana tah. boleh lari. haha. tapi aku tak bajet langsung hang nk mai.

-nur aqilah
kena ikut cakap ayah wo.

-maoh
erM. dia ja contoh yang aku jumpa. wakaka.

Sopek said...

btul2...
ak stuju...
ak bg contoh...
ade sorg name abdul rahim...
kdg2 ade org ckp..
clake nye rahim...
kan dh berdose tu??

Street SmarT said...

ceh sopek
sembang cm hindu

Dj_Diddy said...

Kalau nama orang tu Abdul Fatah Al-Khwarizzmi Solehan Rahim.. (aiyoo.. ader ker nama camnie?)..

tetiba nak ajak dia makan.. nak cakap mcam nie ker...

"Abdul Fatah Al-Khwarizzmi Solehan Rahim.. jum pegi makan.."

Hehe

-azwanbakhtiar- said...

-midi
apa kau merepek ni. kalau ya pon.
panggil abdul fattah dah cukup