Wednesday, April 1, 2009

kenapa begitu?

malam itu. aku tidur awal. pukul 830 aku dah terlena. kesan ubat. painkiller. mungkin. aku. memang tak boleh nak angkat kepala. walaupun aku tidak makan ubat² berkenaan.

tidur aku memang nyenyak. sehinggalah pukul 230 pagi. aku bangun. ingin mendirikan solat isyak. masa tu. badan aku dah terasa ringan. peluh pun dah banyak keluar. alhamdulillah.

aku bergerak ke tandas. ingin mengambil wuduk. aku perasan ada seseorang berada di jamban. dan aku rasa aku tau siapa dia.

tekaan aku betul.

rupa²nya. orang berkenaan adalah penghuni bilik sebelah. sebelah mana? tak perlu aku beritahu. dia pun bergaya seperti sudah mahu tidur. setelah selesai urusan masing². kami bergerak bersama menuju ke bilik masing². memang tak logik la kalau kami tak bercakap langsung sepanjang perjalanan.

***

aku : oi dah nak tidur ek?

dia : yup².

aku : hang buat apa tadi? study?

dia : ... (buat muka segan². macam tak mau mengaku)

aku : rilek la. study tu bukan perkara yang buruk.

***

kami sampai di bilik masing². aku terfikir. sebab apa kita nak malu kalau buat benda² baik? macam belajar. pergi masjid. tapi. punya bangga bila cakap pasal benda² buruk yang kita buat. cerita dengan penuh bangga?

adakah kita takut ditertawakan?

kita harus sedar. tak boleh nak segan buat kebaikan ni. tak perlu bimbang untuk dikatakan riak. bila orang tanya. kita jawab elok². tak perlu cover². kalau tak pasal² nak cerita kebaikan yang kita buat. itu. tak dapat nak cakap la. haha.

ah. ubat dah habis. tapi dok pening kepala lagi. malasnya nak ke klinik. adoi.

9 comments:

ra|nbOw said...

bnde nih btol. tp tahlaa. ramai org kate if buat bnde baik nih 'skema' and 'poyo, budget bagus'. or maybe diri sendiri x bape nak yakin dgn kebaikan yg dbuat.

lain org lain persepsi.
tp msyrkt skrng pon majoriti akan berpendpt kte sekadar menunjuk kalo buat bnde baik.

hanya org yg betol2 kenal kte yg blh taw bnde sebenar.

.Nora Kacak. said...

uit dah baek demam?
gud2
baik - jahat?
itu normal!
heeee:)

enn_ayu said...

'dia pun bergaya seperti sudah mahu tidur.'


haha.
aku suka gila ayat yang ni.
macam dia bergaya sebelum pergi tidur.
:))

-azwanbakhtiar- said...

-ra|nbow
tu la pasal. tapi. kalau boleh. nak semua orang faham. tanpa ada sebarang prejudis. xgitu? haha

-nora
dah ok banyak la. sekarang cuma dok selesema ngn batuk ja. aku pon heran. ubat selsema tak ada lak. painkiller yang dia bagi. haha.

-enn_ayu
uish hg xtau dia pakai apa masa tu. haha

Sopek said...

bkn pe...
majoriti org skang suke bajet diri mereka otai..
pdahal x otai pun..haha
tu yg malu nk ngaku tu...
alaa..soksek ang kate orang..
ang pun same jek..
haha

aRa_HaNi said...

salam..
haah kan..
kdg2 malu nak ngaku kita dah study..
ntahla..mungkin sbb study sekit..yg banyaknya menelamun kot..
hehe..

-azwanbakhtiar- said...

-mr 32
mungkin betul. mungkin tidak. haha

-fara
tak kisah la, janji kita dah belajar. hehe

lynawan said...

utk komen yg pjg lebar,sila bc entry aku yg btajuk aku tak habis baca lagi

lilacfla said...

aku kalu study adala cita nak dibukaknya. tanak kasi aku study ke?

haha alasan.