Saturday, May 16, 2009

tumbesaran nespray (ii)

dulu². masa kita kecik. kita selalu dengan ibu. dan ayah kita. pergi ke mana. sentiasa bersama. semua input. yang diberikan. diterima. bulat². dan. sekiranya. ada percanggahan. pendapat. antara kita. dan kawan² kita. maka ini. yang akan kedengaran.


" eh mana ada. mak aku cakap macam lain la. hg tipu! bwek"


kita sangat bersifat difensif apa bila orang mempertikaikan ibu bapa kita. sejuk ja hati mereka. hee..


bila kita. mula masuk sekolah. rendah. banyak benda baru. kita baru tau. pelbagai input baru. yang kita dapat. semuanya. menggunakan logik akal. yang tinggi. kali ini. apabila. ada. percanggahan. antara kita. dan ibu bapa kita. ini pula yang akan berkumandang..


" mak. tak boleh macam ni. cikgu kat skola cakap macam tu."


ketika ini. si anak sangat yakin dengan kata gurunya. si ibu tidak mahu berkata apa. mungkin juga ketika itu. si anak tidak sedar bahawa dia mungkin. tersilap. dalam memahami perbualan ibunya. dan juga. tersilap. dalam memahami. pengajaran. gurunya.


bila kita. menjejaki usia remaja. ramai kawan. baru. yang kita dapat. masa ini. kita banyak. menghabiskan masa. bersama. kawan² baru ini. keluar bersama. main bersama. bila mak dan ayah mengajak kita. menghabiskan masa bersama. ini yang akan keluar dari mulut kita..


"ala. segan la nak keluar dengan mak. dan abah."


aik? segan? malu?

4 comments:

.Nora Kacak. said...

xsemo seganla.
aku bole ja kuar. tak segan,
bangga ada. heee =]

aishah said...

kuar ngn mak ngn ayh la plg best..
ada ATM bgerak..
haha..
huuu~rndu ny..
papa pn..kta kna bijak bahagikan msa kua ngn parents ngn kwn2..
br la mak ngn ayh x kecik ati..
hehe..

ra|nbOw said...

tu la kannn...
huuu. x sedar dek untung.
maybe mak bapak x tua lg...
da rase mak bapak da sshkan.
cube pk mereka jage kte dr baby tuh?
haih~

-azwanbakhtiar- said...

untuk pengetahuan semua. entri ini adalah draf. aku tak siap tulis lagi pon. tiba² publish. haha.

layan~