Thursday, July 23, 2009

cita-cita

cita-cita merupakan sesuatu yang sangat gemar berubah. selalunya mengikut masa dan tempat.

contoh paling senang. kad biru yang kita dapat masa sekolah rendah dulu. setiap tahun. cikgu akan tanya: nanti besar kau nak jadi apa?

masa darjah satu. kebanyakan orang akan memilih cita-cita macam ni:
1) ikut ibu dan ayah.
2) ikut orang yang disanjungi. cikgu. polis. askar. ahli bomba.
3) doktor. sebab nampak hebat.
4) ahli perniagaan. nak kaya saja.

lama-kelamaan. cita-cita ni semakin berubah. kita dah mula kenal pelbagai pekerjaan lain. dan mula nampak minat kita terarah ke mana. mulalah nak jadi angkasawan. pelari pecut. pemain bola sepak malaysia. pemain badminton malaysia. dan pelbagai lagi.

apa yang pernah jadi pekerjaan impian aku? lain kali aku cerita.

bila dah besar. aku perasan. cita-cita aku rajin berubah. frekuensinya memang sangat tinggi.

aku tak kisah sangat pasal pekerjaan aku di hari muka nanti. tapi. selepas menonton transformers deux (saja gedik french sikit) hari tu. aku berimpian. untuk membeli sebuah ini:



ducati 848. atau 1198.

sangat teringin. stylo btoi!

tapi. hari tu. masa pergi membeli tiket harry potter. di jusco ipoh. ada roadshow honda. aku mencuba duduk di dalam sebuah kereta. gila-gila. serta merta cita-cita aku berubah.



hal ini demikian kerana. berdasarkan pemikiran logik. adalah lebih baik untuk aku menukar cita-cita. disebabkan harga antara kedua-duanya yang hampir sama. tapi kesan selepas pembelian sangat berbeza. alat ganti yang mungkin lebih mudah dicari. pusat servis yang lebih banyak. dan boleh aku bawak dinda. kalau boleh. tak mau bawak dinda naik moto. haha.

apa-apa pun. segala cita-cita perlu dicapai melalui usaha gigih dan pembelajaran berterusan.

accord! tunggu aku!

ehem-ehem. (usaha mengawal hormon)

semoga kita berjaya mencapai cita-cita kita. sama ada di dunia mahupun. di akhirat. insyaAllah. amin.

8 comments:

.Nora Kacak. said...

yeayyy! azwan da public blog, bukan maen ag nasihat kaw. "solat".
hahahhaha. btw, pasal Kad biru tuh. wahahah, aku ingat ag masa darjah satu. cikgu norizan tuh, hg ingat? dok tya nk jadi apa esok besaq? hurmm agaknya cikgu pon da bosan dgr cita2 kita tyme tu, semo sama ja. semo nk yg macam list d atas. Hahaha, mmg mmg. cita2 semua berubah. hg taw aku boh cita2 apa dulu? nk jadi doktor. wakakakkaka xbole blah jawapan budak3 dulu. math aku pon tingtong. sebek la aku da tukar cita2. hee XD

aishah said...

wow~
cepatnya berubah hati..
haha..
petikan dpd ceramah pg td..
"utamakan batang pokok dpd ranting"
maksud nya kta kena utamakan jalan yg memudahkan kita utk menuju cita2..
renung renungkan dan selamat beramal!

ra|nbOw said...

haaaa. patotla sruh komen. rajin habis die edit blog die. haha XD ermmm. terkejut aku 'javascript' tuh kuar. haha. bagus3.. alhamdulilah~ haha.

owh kad biru. ingt lg. cita2 aku selame 6thn tuh x bnyk berubah. dr, lawyer, business. tu je. haha.

erm. yup. bwk la dinda mu d hari perkahwinan kelak. x sabar nak buat liputan. wakakka XD

-rye- said...

azwan nti ak nk strawberry swing woi sorry aaa ak lama x on9 lupa nk mtk masa awai sem ritu..thanx

Niviey16 said...

cita2 memang selalu berubah waktu zaman kanak2

laila said...

lawa kete tuh.
aku pn terminat sama.
hahhaa.

-azwanbakhtiar- said...

-nora
aku private sebab nak kemas kini rupa blog. so lepas ni faham la kn.

haha. tak mungkin aku lupa cikgu darjah 1 kita tu. tempat aku duduk pon aku ingat lagi tau. haha.

eh nak amek medix kena bijak math ka? tak tau lak. haha

-aishah
wo. jalan yang mudah ek. jom kawin?

-rainbow
hg nak bawak brapa ramai kru?

-rye
kat v5 ni pon tak sampai lagi video tu.

-oli
yeah

-laila
tak boleh! tu kereta aku. wakaka

aishah said...

jom! tggu summer..
wakaka..