Wednesday, August 26, 2009

usaha menjadi pengguna bijak.

semalam. aku pening. dakwat pencetak aku telah habis. ada laporan makmal pemproses mikro (microprocessor EBB2023) yang perlu dicetak. ada 10 helai semuanya. takkan aku nak suruh lab partner aku cetak lagi kot. hari tu dah suruh dia cetak. segan la. lagipun. dia tengok sibuk mempromosikan klip video terbaru beliau. buat pelajar utp yang masih boleh guna DC++. cari video ni: ceritapanas_jufri.3gp. insyaAllah kamu tak akan menyesal.

hm. aku dengar. ada orang di rumah atas telah berpakat membeli pencetak baru. ini bermakna. dah ada orang untuk dipow. aku pun bersegera naik ke tingkat atas tanpa banyak songeh.

lawa pencetak mereka. yela. pencetak baru. selepas meminta izin untuk mengambil sedikit dakwat mereka. aku pun mencetak dengan hati yang penuh senang. lancar sungguh perjalanan mencetak laporan makmal ni. alhamdulillah.

setelah selesai. aku cuba berbuat ramah dengan tuan-tuan pencetak.

"berapa harga pencetak ni?" aku tanya.
"rm109." kata tuan pencetak.
"woh murah la. jenama HP kot." puji aku.

"kira dapat katrij dakwat dia sekali la kan?" aku tanya lagi. cakap banyak betul.
"ya. tepat sekali. dakwat hitam dan dakwat warna." jawab tuan pencetak dengan semangat.

"kira kalau beli katrij baru mesti murah kan." aku saja puji. konon mereka membuat pembelian bijak.
"hm. aku tanya tadi. dekat rm50 jugak satu katrij." jawab tuan pencetak.

whoa. harga dakwat saja dah menghampiri harga pencetak. kalau macam tu. setiap kali dakwat pencetak habis. boleh la aku terus beli pencetak baru terus. dapat dakwat percuma.

aku ni pengguna bijak kan?

LAMPIRAN.





9 comments:

FaKE said...

10 pages? wut da..ak x wat pape lg ni..skrg kul 8..lab kul 11..arghhh

.Nora Kacak. said...

wahahah. iya! mmg bijak. =]

ra|nbOw said...

harga printer hp mmg berbaloi. harga ink die plak mmg x leh blaaa. huhu.

aishah said...

hahaha..
pastu printer byk2 nk wt pa?
recycle?
hurm..dakwat hp mmg mhal..
so lain kali bli canon ka epson..
bleh beli dakwat cetak rompak..
at least murah sket dpd yg ori..
nasibla kt uni ada quota printing..
print byk2 kt uni..
1 page 5 sen ja..lg jimat~

-azwanbakhtiar- said...

-fake
rilek ah. hg hantar on time gak pa. haha

-nora
oit baru balik ek. haha

-ra|nbOw
tu la pasal. hadoi.

-aishah
dakwat canon lagi mahal. 70++ darab 2. dah jadi 140++

Anonymous said...

ok gak tu kn. printer 2nd bley jual. tp ade ke org nk bli? haa. tu yg kte x tau.

creamer coffee said...

hidop epson~

ps: aku xde printer pon.sob3

lynawan said...

bijak menjimatkn duit,tp x mesra alam

wani said...

senang2 g print kt blok 1..jimat ink..haha..