Tuesday, January 26, 2010

hari pertama menjadi pelajar ulang.

signals and systems (isyarat dan sistem). merupakan sejenis subjek yang sangat menakutkan. untuk pelajar kejuruteraan elektrik dan elektronik universiti teknologi PETRONAS. susah sangat. apa benda pun tak faham. semua orang berdoa agar segera selesaikan subjek ni.

tapi bukan semua doa dimakbulkan begitu sahaja.

aku termasuk dalam sekumpulan pelajar yang perlu mengulang subjek tersebut pada semester ni. yeah. kegagalan dalam subjek ni tempoh semester memang sangat menarik pointer aku ke bawah. yeah!

semester ni. kelas pertama aku. adalah kelas signal tersebut. cis. malu la nak masuk kelas dengan budak-budak junior. budak-budak ni dah la jenis bijak bestari. terasa sangat kecil.

aku masuk kelas bersama lagi 2 orang yang senasib dengan aku. lagi 5 tak sampai lagi. lambat sikit kot. haha. masa tu. pensyarah subjek kritikal tersebut telah berada dalam kelas. bersembang ringan bersama pelajar-pelajar junior yang bijak bestari tu. uih cemerlang gila. datang kelas awal. dem.
seperti biasa. kami masuk kelas. memberi salam hormat kepada pensyarah seperti biasa. lepas tu dia cakap:

"your faces look familiar. do you all repeat this paper this semester?"

what the? masa tu semua pelajar bijak bestari pakat kalih. melihat muka-muka makhluk gagal. pergh. jadi tumpuan. malu gila. haha. lepas tu. boleh lak pensyarah tu tanya lagi:

"why do you repeat this paper?"

apa yang kami nak jawab. takkan nak kata. "we are stupid. even after study 1 semester. we still stupid." wakaka. maka senyum jela.

pembelajaran hari tu memang tertumpu kepada kami. sikit-sikit. tanya kami. "you have done this thing last semester right?"

ah memang asyik kena pangkah saja pagi tu. sejam yang sangat buat kami terseksa jiwa dan raga. walaupun awek-awek junior yang bijak bestari tu memandang kami dengan pandangan yang hina. kurang-kurang mereka tu lebih sedap dipandang berbanding yang ada dalam batch aku.

blessing in disguise kot. haha.

petang tu. aku dan seorang lagi (nama dirahsiakan) pergi berjumpa pensyarah tersebut. hajat di hati. ingin mengetahui kebarangkalian untuk lulus. jika kami membuat rayuan penyemakan semula kertas peperiksaan semester lepas. bila kami memasuki kubikel beliau. benda pertama yang dia cakap:

"oh. my best students. what can i do for u?"

oh man. kena pangkah lagi.

setelah berbincang mengenai kebarangkalian masa depan kami. kami pun mengundur diri. keputusan yang diambil adalah untuk menyemak semula kertas perperiksaan tersebut.

kami berdua sangat berharap agar rayuan kami diterima. dan kami diluluskan dalam subjek tu. walaupun kebarangkaliannya rendah. tapi kami tetap mahu berusaha.

dan aku juga berniat. berdasarkan kemampuan diri. aku nak berpuasa nazar seminggu. kalau rayuan aku tu diterima. kamu semua jadi saksi ek.

semoga azwan bakhtiar dan para sahabat yang membuat rayuan semakan semula kertas signals and systems menemui kejayaan. amin.

9 comments:

ra|nbOw said...

waaaaaaaa. aku tataw pun hg sdiri. sorry nooo. jgn riso. never give up! caiyokkk. ;))

Mrs Camillo said...

amin~ :') aku menangis baca post kali ni~

hidayah Omar said...

awat "BAIK" sgt lecturer hg tu?
nk pngkah org pun pada2 la.
takpa2, moga smuanya baik2 blaka..
amien.

aishah said...

amin~doa byk2 tau..
org yg menang ialah org yg bangun dari kegagalan..
sabar ek..

Rizal Yusof said...

Gud luck bro!!! =)

ayd said...

gud luck bro....kah222

aishah said...

eh lupa nk tanya..
bila result semakan semula tu kua?

laila said...

_alaupun awek-awek junior yang bijak bestari tu memandang kami dengan pandangan yang hina. kurang-kurang mereka tu lebih sedap dipandang berbanding yang ada dalam batch aku._

uisk. kejam bnyi statement tu @_@

mademoiselleain said...

Ameen jugak :)