Monday, May 31, 2010

kenyataan akhbar mengenai kejadian petang tadi.

KENYATAAN MEDIA
Isnin 31hb Mei 2010

GESAAN KEPADA KERAJAAN DAN RAKYAT MALAYSIA MENGUTUK SERANGAN ISRAEL KE ATAS FLOTILA MISI BANTUAN KEMANUSIAAN LL4G KE GAZA

Perkembangan terkini flotila Lifeline4Gaza

1. Sebagaimana yang dimaklumi 7 buah kapal yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan antarabangsa ke Gaza sedang belayar menuju ke perairan Gaza melalui Laut Mediterranean. Konvoi ini diketuai oleh sebuah NGO daripada Turki iaitu Insani Yardim Vakfi (IHH). Maklumat terkini ialah kapal induk Mavi Marmara telah diserang oleh angkatan laut Israel. Akibat dari tindakan biadap ini 3 orang sukarelawan telah terkorban dan 30 lagi mengalami cedera parah.

2. Seramai 12 orang sukarelawan bersama-sama petugas media daripada Malaysia turut menyertai konvoi bantuan kemanusiaan ini. Mereka berada di atas kapal "Mavi Marmara". Penyertaan mereka bersama konvoi ini adalah semata-mata atas dasar kemanusiaan.

3. Semua objektif dan pergerakan konvoi ini adalah berpandukan kepada Resolusi 1860(2009) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan undang-undang maritim lain yang berkaitan. Antara lain, Resolusi 1860 menyebut antara lain
a) menyeru kepada penghantaran bantuan kemanusiaan kepada Gaza termasuk makanan, minyak dan kemudahan perubatan,
b) menggalakkan usaha-usaha membuka laluan dan mekanisma lain bagi tujuan menyampaikan bantuan kemanusiaan yang berterusan,
c) menyeru semua negara untuk menyokong usaha-usaha di peringkat antarabangsa bagi memperbaiki keadaan kemanusiaan dan ekonomi di Gaza, dan
d) mengecam semua bentuk keganasan dan serangan terhadap masyarakat awam dan semua bentuk terorisma.

Semua rakyat Malaysia yang terlibat di dalam konvoi ini berpegang teguh kepada peraturan dan undang-undang antarabangsa dan pekerti mulia sesuai dengan aspirasi negara Malaysia.

4. Konvoi ini membawa kira-kira 10,000 tan barangan bantuan. Seramai lebih 540 orang menaiki kapal Mavi Marmara, termasuk ahli parlimen, ahli akademik, petugas media, ulamak, seorang kanak-kanak berumur kurang daripada satu tahun dan juga seorang warga emas berumur lebih daripada 80 tahun. Tidak ada sebarang bentuk senjata dibawa bersama konvoi ini walaupun untuk tujuan mempertahankan diri. Fakta ini jelas menunjukkan bahawa konvoi ini adalah benar-benar sebuah konvoi bantuan kemanusiaan yang akan disampaikan oleh sukarelawan-sukarelawan dari kalangan masyarakat awam.

5. Berdasarkan kepada fakta-fakta ini jelas Israel secara biadap telah melanggar undang-undang antarabangsa. Apatah lagi serangan ini berlaku di perairan antarabangsa dan dilakukan ke atas sebuah kapal bantuan kemanusiaan yang tidak bersenjata yang bertujuan aman. Tindakan Israel menginjak-injak prinsip kemanusiaan ini wajar mendapat kutukan dari seluruh masyarakat antarabangsa yang cintakan keamanan dan keadilan.

6. Kami dengan ini menyeru supaya kerajaan Malaysia di bawah pimpinan YAB Dato' Seri Mohd Najid Tun Abd Razak dan juga Datin Seri Paduka Rosmah Mansor sebagai Penaung kepada Tabung Bantuan Kemanusiaan Palestin mengeluarkan kenyataan rasmi mengutuk tindakan biadap dan kejam regim Zionis Israel yang telah bertindak di luar batas kemanusiaan dengan menyerang sebuah flotila kemananan yang bertujuan semata-mata untuk menghulurkan bantuan kepada rakyat Gaza yang teraniaya dan dizalimi sekian lama.

7. Kami juga menyeru PBB supaya mengadakan persidangan tergempar untuk meluluskan resolusi bagi mengambil tindakan paling tegas ke atas Israel, termasuk mengheret pemimpin mereka ke muka pengadilan.

8. Kami juga menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menyatakan bantahan dan kutukan paling keras ke atas Israel serta bersedia untuk menyokong apa-apa tindakan yang akan disusun seterusnya bagi menangani isu ini.

9. Kami juga menyeru kepada semua pemimpin-pemimpin politik, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan rakyat seluruhnya supaya bergabung tenaga menyatakan sokongan kepada misi penghantaran bantuan kemanusiaan ke Gaza dan mengenakan tekanan ke atas Israel yang telah menyerang flotila Gaza sehingga menyebabkan kematian dan kecederaan di kalangan sukarelawan.

10. Kami seterusnya menyeru agar semua peringkat masyarakat dapat meneruskan doa dan solat hajat di masjid, surau, jabatan kerajaan, atau mana-mana tempat lain yang sesuai bagi memohon agar Allah SWT menjayakan misi bantuan ini dan memberikan kekuatan dan kesabaran kepada para sukarelawan.

Zulkifli Mohd Nani
Pengerusi
Pasukan Pengurusan Krisis dan sokongan keluarga misi LL4G Malaysia

---

nota kaki:
ok. fortila adalah konvoi kapal-kapal kecil

dari jauh kukirimkan doa.

siri raja segala penipu akan berehat seketika bagi menghormati ahli flotila bantuan kemanusiaan yang dikhabarkan masih bertempur dengan pasukan komando israel di genting Gaza. semoga mereka semua terpelihara hendaknya.

untuk mendapatkan kemas kini situasi di sana. klik sini.

raja segala penipu: 02

bertemu kita kembali dalam siri ini. terima kasih kepada yang telah memberikan komen. mari kita sambung cerita ini ya!

---

setelah terputusnya hubungan pramatang antara syahbandar dengan pedagang kecil tempoh hari, mereka memang membawa haluan masing-masing. tetapi. yang paling ketara kelihatan terdesak adalah syahbandar. beliau hanya mampu berjalan kaki ketika melaksanakan tugasan beliau. perahu besar pelbagai gunanya itu, sehingga kini tak siap-siap dibaiki. perbelanjaan terlalu tinggi, mungkin.

namun, tidak lama kemudian, syahbandar akhirnya berjaya menyesuaikan diri dengan gaya hidup barunya. sehinggakan beliau tidak berminat lagi dengan perahu tersebut, cukuplah sekadar mendapatkan sebuah basikal yang berwarna hijau.

baru la nampak macam masked rider!

pada suatu hari, ketika syahbandar meronda di pesisir sungai (woi, asyik pesisir sungai ja, tak ada tempat lain dah ka?) beliau ternampak sesuatu yang pelik. terapung-apung di atas langit. kehairanan, beliau seraya memberhentikan basikal beliau, dan melihat-lihat ke atas langit.

rupa-rupanya. benda pelik itu. adalah awan terbang. ya. awan terbang. berwarna hitam.

perlahan-lahan, awan itu turun ke bumi, yang peliknya ada seorang perempuan cantik rupawan menunggangi awan tersebut. yang lagi pelik. orang lain tak rasa pelik pun melihat kejadian itu. masing-masing sibuk dengan perahu masing-masing kot.

maka, bersegeralah syahbandar itu pergi ke tempat itu. rupa-rupanya perempuan itu merupakan puteri kayangan. yang datang jauh dari penghujung benua. beliau datang ke kota ini untuk menziarahi sultan, di samping menyelesaikan beberapa urusan.

syahbandar. yang tidak arif mengenai perempuan. dan juga tidak biasa dengan situasi tersebut. telah melihat keadaan tersebut sebagai peluang untuk mendapatkan kawan baru.

nasib-nasib boleh naik awan terbang!

maka syahbandar ni pun cubalah beramah mesra. bergurau senda. akan tetapi. tiadalah puteri kayangan melayan perbuatan beliau itu, kerana baginya, ada urusan lain yang lebih penting. tambahan pula, syahbandar tidak cukup sempurna sifatnya untuk layak berkawan dengannya.

ini membuatkan syahbandar berasa sedikit geram. dan ingin membalas perbuatan tersebut.

sultan yang memang mengetahui akan kedatangan puteri kayangan telahpun bersiap sedia untuk menyambut kehadiran puteri. suatu majlis santap akan diadakan. syahbandar telahpun diberi tugasan untuk memastikan majlis tersebut berjalan lancar.

tibalah majlis tersebut. mengikut adat kota tersebut. orang yang terakhir sampai adalah sultan. dan yang kedua terakhir adalah tetamu kehormat. jadi. semasa menanti kedatangan sultan. dan puteri kayangan, para hadirin telahpun memenuhi ruang makan.

setelah beberapa ketika, tibalah puteri kayangan. ketika ingin melabuhkan punggung, puteri tidak sedar bahawa kerusi yang bakal didudukinya rosak, hampir patah.

lalu puteri itu terjatuh dari kerusinya.

semua hadirin yang melihat seakan-akan mahu ketawa, namun didiamkan sahaja. tanda hormat kepada puteri. maka, dalam keadaan tersipu-sipu, puteri menukar kerusi.

syahbandar berasa sangat puas hati ketika itu. beliaulah yang sengaja meletakkan kerusi itu di situ. dan beliaulah yang sengaja berdiam diri ketika puteri itu mahu duduk. sedangkan. syahbandar berada betul-betul di belakang puteri kayangan tersebut.

majlis santapan diraja berjalan seperti biasa setelah ketibaan sultan.

namun. syahbandar masih belum puas. mahu saja dia ketawakan puteri itu secara berdepan. namun. akibat takut dihukum. beliau berdiam diri sahaja.

sekembalinya syahbandar dari majlis tersebut, beliau telah mengheboh-hebohkan perkara yang memalukan puteri itu kepada orang-orang kampung. segalanya diceritakan. dari bagaimana beliau menggunakan kerusi rosak sehinggalah bermulanya jamuan.

lalu, apabila puteri tersebut berjalan-jalan di sekitar negeri, hampir kesemua rakyat jelata memandang sinis terhadapnya. tidak faham, sang puteri bertanya kepada seorang penduduk kampung.

akhirnya tahulah puteri tersebut akan segala-galanya.

"tak guna kau syahbandar. rupanya kau tahu kerusiku itu memang rosak. namun kau buat tak tau saja ek. tak guna. dah la gemok. penipu pula tu! nanti kau. nanti.." puteri kayangan bersumpah dalam hati sambil membuat gaya sivaji.

bersambung..

Sunday, May 30, 2010

raja segala penipu: teaser.




apa kejadah ada entri dulu baru ada teaser?

raja segala penipu: 01

pada suatu masa dahulu. di sebuah negara yang baru dibangunkan. berjodohanlah dua insan. seorang merupakan pedagang dari kuala. seorang lagi merupakan syahbandar di kota itu. mereka berkenalan ketika mula-mula memasuki kota tersebut. untuk mencari rezeki.

pedagang kecil dari kuala itu merupakan anak kepada seorang pedagang yang sangat dihormati di kuala. perahu yang dimiliki beliau juga lain daripada yang lain. berwarna biru. pasti menarik perhatian semua orang di kota tersebut.

syahbandar itu juga tidak mahu mengalah.

mahu juga dia menceritakan kelebihannya kepada pedagang kecil berperahu biru itu. walaupun kelebihan itu tidak seberapa. namun. akibat takut dipandang lekeh. beliau menokok tambah dalam cerita beliau.

antara kelebihan yang dimiliki:

  1. mendapat 13 Alif Wahid dalam peperiksaan umum tahun lepas. sehingga dinobat sebagai antara pelajar terbaik sepanjang zaman.
  2. ayahnya juga ketua syahbandar. bukan takat di kuala. tapi di seluruh kepulauan melayu. beliau dapat merasa sedikit daripada ufti yang dibawa para pedagang dari negeri lain. disebabkan itulah. perkakasan yang dimilikinya lebih kemas dan cantik lagi indah buatannya.
  3. ibundanya pula ketua dayang di istana. disebabkan itu. beliau sentiasa mendapat potongan harga ketika pergi melancong. sultan tolong bayarkan.
  4. disebabkan harta kekayaan sangat melimpah-ruah. tidaklah hairan jika dia mendakwa memiliki banyak orang suruhan yang taat.
  5. nenda beliau merupakan orang paling kaya di negeri itu. mahligai beliau lebih besar daripada istana rasmi sultan.
  6. oh. beliau juga telah belajar terlalu bersungguh-sungguh. sehingga terlewat setahun daripada orang lain. walaupun kelihatan seusia. namun syahbandar itu lebih tua.
pedagang kecil ini tanpa banyak soal. mempercayaai segala kata-katanya. baginya. syahbandar ini sangat hebat. keturunan hebat. memang layaklah untuk berkawan dengannya. maka. selalulah kiranya mereka bersama-sama. membuat apa sahaja. makan. minum. berjalan-jalan. berurus niaga. oh indah sungguh pengalaman tersebut bagi pedagang kecil itu.

suatu hari, ketika melayari pesisir sungai bersama perahu biru. syahbandar memulakan bicara:

"wahai sang pedagang. sungguh seronok menaiki perahu tuan hamba. namun. tahukah tuan hamba, hamba memiliki sebuah perahu besar pelbagai guna. yang sangat baik buatannya?"

si pedagang kecil itu berasa sangat teruja. ingin juga dia melihat perahu besar milik syahbandar yang kaya itu.

"nanti hamba suruhkan orang suruhan hamba menghantarnya ke sini. lepas ni. kita tak perlu lagi menaiki perahu kecil ini. biarlah hamba pula membawa tuan hamba berjalan-jalan."

maka menantilah pedagang kecil itu. berhari-hari. tiba hari yang dijanjikan. mereka bersama menanti di pelabuhan.

tiba-tiba. syahbandar menepuk dahi.

"ah, bocor pula perahu hamba. terpaksa berpatah balik untuk dibaiki"

pedagang kecil itu kehairanan. bilakah masanya perahu itu bocor? bagaimanakah syahbandar dapat mengetahuinya? namun persoalan tersebut tinggal persoalan.

oh ya. syahbandar tersebut memiliki satu hobi yang tidak digemari ramai: suka berbangga-bangga. selalu dia membandingkan senjata yang didapati melalui ufti. dengan senjata-senjata belian si pedagang.

"ah senjata tuan hamba murah. belilah macam hamba punya. hebat. ditakuti ramai."

"tidak mengapa wahai tuan hamba. senjata hamba ini mungkin biasa-biasa saja. tapi cukuplah untuk keperluan hamba. hamba bukan pahlawan pedang. hamba pedangang kecil cuma."

"tuan hamba mintalah kepada ayahanda tuan hamba. bukankah beliau pedagang termasyhur?"

pedagang kecil itu berasa sedikit terkilan dengan pernyataan itu. biarlah hendak memakai senjata apa pun. yang syahbandar sibuk sangat kenapa?

namun semua itu dipendamkan di dalam hatinya sahaja.

tiba bulan ramadhan. bulan penuh kerahmatan. dua sahabat ini selalu bersahur dan berbuka bersama-sama. sehinggalah suatu hari. seperti biasa, pedagang kecil ingin mengajak syahbandar berbuka puasa bersama.

namun penolakan yang diterima.

"hari ini ayahanda hamba datang melawat bonda di istana. oleh itu. sultan telah berbesar hati untuk membuat jamuan santap berbuka. hamba perlulah berada di situ. takkanlah hamba nak menolak jemputan sultan?"

pedagang kecil berasa takjub. wah. makan bersama sultan. semestinya syahbandar ini orang yang sangat bagus keturunannya. hanya itu yang difikirkan sepanjang perjalanan di bazar ramadhan di pesisir sungai.

gerak hatinya kuat untuk pergi melawat sahabatnya yang baru pulang dari majlis keraian di istana. dalam perjalanan. si pedagang kecil terserempak dengan kitul, jiran syahbandar. maka berlakulah perbualan ini:

"tuan hamba, sudahkah syahbandar pulang dari majlis santap di istana?"

"hapadia? syahbandar tak keluar pun dari rumahnya. hamba nampak syahbandar makan mi segera sahaja ketika berbuka"

pedagang kecil sangat terkejut. beliau telah ditipu bulat-bulat. terasa sangat bodoh. mengatasi 7 petala langit. bagaimanakah beliau boleh membutakan hati terhadap penipuan demi penipuan yang telah dilakukan terhadapnya?

sejak itu. pedagang kecil sangat berjauh hati dengan syahbandar. mungkin jawatan syahbandar itu satu penipuan juga. mungkin juga 13 Alif Wahid beliau juga satu dusta. ketua syahbandar? ketua dayang? penipu!

sungguh pedagang kecil tidak dapat mempercayai beliau telah berkawan dengan seekor babi laut. alangkah hinanya diri beliau ketika itu. semenjak itu, pedagang kecil bertekad. untuk menentang segala kemungkaran yang dilakukan oh syahbandar penipu tu.

"kau tunggulah syahbandar!!"

bersambung..

Tuesday, May 11, 2010

minggu belajar.


pagi ni bangun awal. nak buat apa pagi ni ek?



yeah. study!



nak amek buku apa ek?



okeh! signal. oh la la~



layan sinar pagi bersama SY KE dan krill~



mari buka buku!



convolution is..



uih mana p rambut belah tengah aku?



aih. tak boleh ni. study study. energy signal is..



uih jerawat!



hoi! study laaaa~ how to transform time signal into fourier series..




pancaran laser cyclops! bip bip bip!




...



sesuatu perlu dilakukan..



ambil kertas..



tulis-tulis..



lekat!



heh heh.



hee.



ha. ada lagi satu.



tulis2.



selamat mengharungi exam week. all the best!!


Friday, May 7, 2010

quotes of the week.

ok. minggu ni memang menarik sikit. sembang dengan ramai orang. membuatkan aku dapat dengar macam-macam jenis ayat. yang menarik. mungkin ada yang dah dengar. tapi aku nak kongsi jugak-jugak.

moto



sebelum boleh rasa moto ducati.
kena la rasa macam mana nak dapat eDUCATIon dulu.




kandang

masuk kandang kambing, mengembek.
masuk kandang lembu, mengelembu.
masuk kandang harimau, mengucap.

kacang?



ok. lembu tidak mengelembu. lembu menguak.

Wednesday, May 5, 2010

rindu.

malam tadi. atas cadangan seseorang. aku dengar lagu Hampa. nyanyian to'ki. dulu. masa kerja kat kelab kafe kat airport bayan lepas tu. bila kayuh basikal pagi-pagi. nanti aku layan lagu tu. haha.

dan setiap kali aku dengar lagu tu. aku cukup suka baris-baris awal lagu tu.

ku ditinggal senja, malam menghampiri,
sendiri ku sedang menanti,
segera oh angin sampaikan rinduku..

dan. setiap kali aku dengar lagu tu. aku akan tukar status kat googletalk.


pagi tadi. aku tengok. dinda online. oh dia pergi kelas lambat sikit pagi ni. oleh itu. chat la dengan dia kejap.

aku : selamat pagi~
dinda : :)

aku : (dengan harapan dia baca status aku) angin dah sampai belum kat adelaide tu?
dinda : dah2.
aku : :)
dinda : seronok benda pa? busuk ada la.

aku : ..

ok fine. lepas ni tak mau sampaikan rindu guna angin dah.