Friday, June 25, 2010

raja segala penipu: 08

khalayak telah mengetahui (baca: mengagak) keadaan sebenar syahbandar yang didapati melewar di seluruh kota tanpa sebarang tujuan. namun, tak semua ambil peduli apa yang telah berlaku kepada puteri kayangan. sejak dimalukan syahbandar suatu ketika dahulu.

baiklah, kita beralih kepada tuan puteri kayangan pula.

sejak puteri kayangan tersebut dimalukan syahbandar, tuan puteri mengalami tekanan perasaan, yang mengakibatkan kecundangnya tuan puteri, dan akhirnya, terpaksa menukar bidang, agar tidak bertemu lagi dengan syahbandar. ramai orang bersimpati terhadap puteri kayangan.

apa pula yang dilakukan syahbandar terhadap kejadian itu? adakah dia tiba-tiba bertanggungjawab?

walaupun syahbandar suka melewar di sekitar kota, namun beliau mempunyai satu tabiat ketika orang lain sibuk bekerja di bidang masing-masing. beliau cukup gemar berada di balai buku negara. di situ, keadaannya sangat selesa. nyaman. sedap-sedap untuk belajar. dan tidur. namun, disebabkan penduduk kota tersebut sangat malas membaca, balai buku tersebut menjadi tempat persembunyian yang sempurna buat syahbandar.

dan, pada suatu hari, sedang asyik bergembira di balai itu, syahbandar terserempak dengan puteri kayangan, yang datang untuk meminjam buku barang sebuah dua. seperti biasa, syahbandar yang mahu kelihatan hebat, pergi bersua puteri kayangan.

syahbandar: eh tuan puteri dari kayangan. hamba dengar-dengar, tuan hamba telah menukar bidang. adakah betul?

puteri: (macam malas nak jawab, angguk-angguk saja)

syahbandar: bidang kita tu memang susah tuan puteri. memang ramai yang tak tahan. hamba kasihankan tuan puteri. nasib baiklah hamba tidak senasib dengan tuan puteri.

syahbandar berlalu, meninggalkan puteri kayangan yang sememangnya geram.

puteri: cis, cakap banyak pulak. ujian kelayakan kerakyatan pun tak lepas, ada hati lagi nak cakap besar. macamlah aku tak tau status dia. pigidah!

maka dendam yang hampir puteri kayangan lupa, terbakar kembali. kalaulah perbincangan tadi berlangsung di luar, sudah mati syahbandar dikerjakan awan terbang puteri kayangan yang berwarna hitam tersebut. namun begitu tidak mengapa. puteri berpegang kepada prinsip yang telah diajarkan kepadanya oleh seorang penulis barat:

'what goes around, comes around'

'tak apa. kau tunggulah pembalasannya nanti, wahai syahbandar yang tak sedar diri.'

bersambung..


DISCLAIMER: episod ni ada tokok tambah. jangan percaya semua benda dalam episod ni. terima kasih.

4 comments:

ra|nbOw said...

ahah. i tot da sampai finale. ku tnggu. kalau aku nk g ke kotaraya syahbandar tu nak tempeleng muke die skali blh? wahahahah.

ridhwan said...

puteri dari kayangan tue ade perahu kaler hitam kan??

-azwanbakhtiar- said...

-ra|nbow
datang la. bawak cameraman sekali oke?

-duwem.
as stated. awan terbang harap maklum. =)

pepam said...

aku suspek. jenama awan terbang dia perodua la.