Wednesday, August 18, 2010

evolusi pelekat kenderaan utp ii

ok. yang dinanti-nantikan telahpun tiba. inilah dia pelekat kenderaan baru utp yang digunapakai bermula semester ini.



kalau nak tengok gambar pelekat-pelekat kenderaan utp sejak 2007. sila klik sini.

pagi itu.

pagi itu. aku menaip. menceritakan dugaan yang dialami. ketika memohon untuk internship placement. selepas menaip. aku berkeputusan untuk tidur pagi sekejap. pagi itu. kelas bermula pada pukul 11.

apa salahnya aku lelap-lelap sebentar?

maka aku mengunci jam agar berfungsi pada pukul 915. ketika hampir melelapkan mata. hati kecilku tergerak. 'mungkin pada pukul 9 nanti syarikat yang telefon aku semalam tu telefon lagi.' terus aku terlena.

lena-lena macam tu saja. tak serius punya lena.

pada pukul 9. telefon berdering. 'eh sapa lak ni?' terjaga aku dari tidur. argh. ada 15 minit lagi sebelum masuknya waktu bangun. aku cukup tak suka orang kacau tidur aku. maka. terasa seperti ingin memutuskan sahaja panggilan itu. namun bila melihatkan nombor yang tertulis di skrin.

'eh ini nombor pejabat semalam la.'

maka aku pon bangun dengan penuh bingkasnya. berdehem-dehem sikit. menyelaraskan suara. menyikat rambut (apakah?). dan mengambil posisi menarik. aku menjawab panggilan tersebut.

'elo. u muhamad azwan kan? u ada mintak internship dekat ********** kan? u ada dapat offer lain tak?'

'elo. er. yup saya apply situ. dan. tak. baru mula apply semalam. kenapa ek?'

'kami berminat nak ambil u. 8 bulan kan internship?'

'ya. ya 8 bulan. jobscope dia macam mana?'

'nanti u datang ofis. kita bincang. kalau u ok. kita pon ok. bila u free?'

'free? jumaat la kot. 230pm ok?'

'ok. see u there.'

'okeh. thanks a lot.'

oleh yang demikian. aku kena la p penang jumaat ni. selamat aku tak ada kelas hari jumaat. kalau tak susah la jugak. nak kena ponteng kelas.

harapnya semua berjalan lancar. esok kena pergi servis moto neh. dah sebulan tak jalan jauh-jauh. terima kasih kepada |[Effarini lurv you]| , pESAwah, fatynadia dan semua yang terlibat atas bantuan kamu semua.

Tuesday, August 17, 2010

dugaan di kala mencari tempat untuk internship

setelah diberi taklimat mengenai latihan industri pada awal bulan dulu. aku dengan penuh semangat yang berkobar-kobar. telah berusaha sehabis baik. untuk mendapat penempatan di syarikat yang bagus.

kena pulun lebih sikit. sebab cgpa aku teruk.

maka. mengikut nasihat ramai orang. aku buat macam-macam. guna jobstreet. guna kabel (aku ingat dah tak guna dah benda ni. bukan semua orang dok cari wireless ka?). dan menghubungi syarikat-syarikat sasaran secara terus.

akibatnya. buat masa ni. ada la dalam 7-8 syarikat yang aku mintak.

memikirkan kos sara hidup yang tinggi di kota-kota besar. aku memilih untuk memilih kawasan utara sebagai sasaran. bukan saja kos hidup lebih rendah. boleh balik kampung selalu. yeah yeah!

pagi semalam. aku apply satu syarikat ni. syarikat elektronik. kat bayan lepas (hehe). tengahari tu. ada orang dari ofis dia telefon aku. tapi masalahnya. masa tu aku dalam kelas. maka tak dapat la panggilan tu.

sebab apa la buat struktur kelas yang tak ada line telefon boleh masuk ha?

tapi tak apa. lepas kelas. aku telefon la balik nombor tu. tapi hampa. dapat terus kat receptionist. aku lupa lak. memang macam tu kan. tapi aku dah hilang punca. jadi blur terus. akibatnya. aku jadi tak tau nak cakap dengan siapa. dan panggilan tersebut tamat begitu saja.

oh sangat zz.

untuk pengetahuan. sem ni. jadual aku sangat-sangat penuh. dalam sehari. paling kurang. 4 jam berterusan. kira kalau aku nak keluar pergi kelas. memang terus shut down laptop aku. tak perlu bazirkan elektrik selama 4 jam atau lebih.

kalau sepanjang masa aku kat kelas. habis tu bila baru dpa tu boleh telefon aku?

tak apa. nanti kita usahakan lagi ek. yeah!

Sunday, August 15, 2010

bola sepak. dan ketiadakaitannya dengan hidup aku. bahagian 1

setiap kali aku cakap aku tak reti main bola (sepak). semua orang akan buat muka tak percaya. semua buat muka slack.

'mana ada laki tak reti main bola (sepak)'.

tambahan pula. semangat fanatik aku terhadap pasukan kebangsaan jerman. dan juga liverpool. sehingga tahu hampir semua berita tentang pasukan-pasukan tersebut. sangatlah tidak relavan dengan apa yang aku dakwa.

tu belum kira penglibatan dalam blog FCvandetta dan FCgalacticos satu masa dulu.

mari kita menyusuri sejarah. sejak bila aku main bola. dan sejak bila aku tak main bola.

***

seingat aku. aku mula bermain bola (botol mineral) masa darjah tiga. main kat busut besar di penjuru padang sekolah. agak menakutkan bermain di situ. di belakang busut tersebut merupakan sebuah balai polis yang telah ditinggalkan. orang cakap. balai tu masa zaman jepun kat tanah malaya. kiranya. berhantu jepun la tempat tu.

sekarang ni. semua tu dah tak ada. buat blok baru.

kembali kepada permainan bola botol tersebut. memang seronok. kami selalu main sebelum bermulanya sesi persekolahan pada hari tu. dalam pukul 1230 tengahari. dan juga masa rehat. aku tak pasti masa tu Taro dgn RedRizal ada sekali atau tak. main saja. semua yang bermain memiliki satu tujuan:

sepak botol bagi masuk gol yang dibuat guna selipar (kat mana dapat selipar tu pon aku tak tau). disebabkan kekurangan ruang. kami ada 1 gawang saja. maka semua orang asyik nak tendang botol tu. kiranya. penjaga gol tersebut. adalah pemain yang neutral. tidak memihak kepada mana-mana pasukan. kerja dia. jaga gol tu saja. tiada rasuah.

masa naik darjah empat. kami dah tak main bola botol. ada 2 faktor yang memangkinkan kejadian ini:

  1. waktu PJK cikgu bagi main bola sepak guna bola sepak sebenar.
  2. busut kami dah diruntuhkan. untuk memberi laluan kepada pembinaan blok baru yang aku cakap tadi tu.
maka kami bermain la dengan bersungguh-sungguh. masa tu. dah mula buat pemilihan untuk jadi wakil sekolah. disebabkan SK Bayan Lepas ni boleh dikatakan hebat dalam daerah Barat Daya. pemilihan yang dijalankan boleh dikatakan agak ketat.

dan disebabkan itu jugak la. ramai budak beli but. bukanlah but nike mercurial atau adidas adiPure III. cukuplah setakat but kain.

dan disebabkan itu jugak la (lagi). semua orang yang memiliki but kain tersebut. mula bermain ganas. suka-suka saja pijak kaki lawan.

dan disebabkan itu jugak la (lagi-lagi). maka ramai la yang cedera. tak ingat pulak kalau ada yang patah kaki atau apa.

ok. itu dah cukup untuk buat aku takut nak main bola.

dengan prospek sebagai pelajar cemerlang upsr sk bayan lepas. aku mengambil keputusan untuk berhenti bermain bola sepak. sekurang-kurangnya sampai semua orang main secara fair play.

tapi keadaan tu macam tak berlaku ja. aku terlupa yang bola sepak merupakan sukan fizikal. kalau tak boleh tahan cedera. baik tak payah main.

zz.

bersambung..

Saturday, August 14, 2010

gambar resume (percubaan pertama)


hoi sebab apa aku rasa macam tengah buat muka jambu ha?


Friday, August 13, 2010

1 sesi sahur 3 tahun dahulu.

masa tu. kami baru masuk utp. foundation. masa tu jugak la. aku duduk dengan chaknga. dalam bilik paling hujung di tingkat paling atas. wow macam tinggi gila. tapi bangunan tu ada 2 tingkat saja. haha.

pagi tu. kami nak bersahur. tapi terlajak tidur. kami bangun dengan keadaan terkejut. 'uih dah subuh belum ni?' keadaan di luar sangat gelap.

kami bersegera melanggah air masak di dalam botol besar itu. masing-masing minum setengah botol.

fuh, nasib baik sempat!

aku kemudiannya tercari-cari telefon bimbit aku tu. mungkin ada sms yang dinda hantar tanpa sempat aku baca. masa nak unlock telefon tu. aku tengok jam.

630AM.

'er. chaknga. sekarang dah pukul 630 la. sah ka tak puasa kita ha?'

'sah-sah. kita tak tau pun pukul berapa masa kita minum tadi. tengok gelap ja kat luar. zaman nabi dulu mana ada jam yang tepat macam ni. semua ikut matahari ja'

maka kami pun meneruskan puasa kami. dan kemudiannya menyertai ifthar di masjid utp.

Sunday, August 8, 2010

cara nak jadi kaya tanpa MLM.

kau tak ada duit. kesempitan. nak masuk MLM? bukan saja risiko terlalu tinggi. haram pulak tu. lagipun kau tak ada modal yang cukup untuk masuk. maka kau hanya mampu tengok orang bergambar dengan duit pinjam yang sangat banyak.

maka. kau berfikir akan kelebihan yang ada. pada diri kau. memandangkan kau tak ada langsung kemahiran lembut (baca: soft skills) kau bertekad untuk kerja sambilan di McDonalds untuk gaji sebanyak 3.50MYR sejam. kalau rajin. sehari boleh dapat 35.00MYR.

kau tak terfikir pulak. kalau kau jual air kat pasar malam. kau boleh untung berganda-ganda. modal untuk sebungkus minuman tidak sampai 0.50MYR. dan kau jual pada harga 1.00MYR. untung 50 sen.

kalau kau jual minuman dekat 10 orang dalam masa 10 minit (purata). untung kau dah lebih daripada orang yang kerja sejam kat McDonalds. tu baru 10 minit. kalau 60 minit? kalau 3-4 jam?

oleh itu. kalau rasa macam nak kaya. tapi tak perlu susah sangat. kau jual saja minuman di pasar malam. bukan saja mudah. pulangan juga tinggi. asalkan kau pandai buat air (aku rasa tak susah mana) insyaAllah hidup kau akan lebih senang berbanding orang yang bekerja sambilan di McDonalds.

oh ya. jangan guna air paip pulak. ok?

Saturday, August 7, 2010

raja segala penipu: 09. cepat ke depan (fast forward)

kembali kita ke siri ini setelah lama tertangguh. maafkan saya.

***

apabila syahbandar semakin dibenci oleh para penduduk kota, beliau menjadi semakin risau. sudah tiada orang untuk ditipunya. namun, beliau tidak mahu berpindah keluar dari kota tersebut. terlalu banyak sumber pencarian yang boleh digunakan di kota ini. ya. kota ini terlalu makmur untuk ditinggalkan begitu sahaja.

tambahan pula. orang di kota lain juga sudah lama mencarinya.

pilihan yang tinggal hanyalah terus kekal di kota tersebut. maka, di dalam fikiran syahbandar, beliau ingin mendapatkan bantuan bomoh yang tinggal di dalam gua terkecil di atas gunung tertinggi.

ya, memang susah untuk dicari. namun digagahkan jua keringat dan kudrat si syahbandar. syahbandar ni memang seorang yang bersungguh-sungguh kalau hendak membuat sesuatu onar.

dipendekkan cerita, akhirnya syahbandar tiba di tempat yang dituju. kelihatan seorang tua, duduk bertapa di hujung gua. "wah sungguh hebat sekali orang tua ini."

maka dengan bersusah payah, syahbandar berusaha juga untuk memasuki gua tersebut.walaupun badannya besar dan gemuk gedempol, beliau tetap gigih berusaha. akhirnya beliau sampai juga kepada tok bomoh tersebut, dalam keadaan tercungap-cungap.

tok bomoh: hamba tahu apa tujuan kedatangan tuan hamba.

syahbandar: baguslah begitu. bilakah tuan hamba akan memberikan minyak pengasih, atau susuk, kepada hamba?

tok bomoh: apa kata tuan hamba jika hamba berikan sesuatu yang lebih baik dari itu?

syahbandar: ??

tok bomoh: hamba memiliki ilmu yang boleh membawa sesiapa sahaja, ke mana-mana sahaja. pada bila-bila masa yang diinginkan. jika tuan hamba mahu, hamba boleh hantarkan tuan hamba ke masa hadapan.

syahbandar: apakah gunakan hamba ke masa hadapan?

tok bomoh: barulah tuan hamba dapat mengambil ilmu dari masa hadapan. kemudian bolehlah tuan hamba menunjuk-nunjukkan pengetahuan tuan hamba itu kepada rakyat kota. hamba teringat madah seorang pujangga. "knowledge is power". jadi. tuan hamba mahu atau tidak?

syahbandar: mm. baiklah. bagus juga cadangan itu. bolehlah hamba menjadi orang yang paling bijak nanti.

tok bomoh: bagus! mari sini. duduk di sebelah hamba. hamba telahpun lumpuh. tidak dapat bergerak jauh.


maka syahbandar pun pergilah duduk di sebelah tok bomoh tersebut. maka, dengan beberapa bacaan jampi. mereka telah bergerak ke masa hadapan.


***

27 januari 2010

mereka tiba di pekan kecil yang bernama seri iskandar. syahbandar berasa sungguh takjub dan terpegun melihat kemajuan pada zaman tersebut. beliau telah diberikan masa selama satu jam untuk mengambil sesuatu untuk dibawa pulang.

tok bomoh: tuan hamba perlu ingat. tuan hamba hanya ada sejam untuk mengambil apa-apa barangan dari zaman ini!

maka pergilah syahbandar berjalan-jalan mencari sesuatu yang hebat. setelah diperhatikan. terlalu banyak benda yang menarik perhatiannya.

masakan mahu bawa pulang semuanya?

sejam telahpun cukup. syahbandar kembali. tok bomoh memang sedia menanti di bawah pokok tersebut.

tok bomoh: masa sudah cukup. mari kita pulang. bolehkan tuan hamba menunjukkan apa yang telah tuan hamba dapat?

syahbandar: ini dia, sebatang kayu yang diberi nama raket tenis.

tok bomoh: aa? apakah gunanya kejadahan tersebut?

syahbandar: untuk memukul tuan hambalah! hiyah!

***

maka syahbandar telahpun memukul tok bomoh dengan bertubi-tubi. sengaja dipukulnya orang tua lumpuh tersebut. derhaka!

akhirnya, setelah teruk dibelasah, tok bomoh telahpun kehilangan kuasanya. akibatnya, tok bomoh terpaksa melarikan diri. kembali ke zamannya.

selepas jampi dibaca, tok bomoh mula menghilangkan diri, sebelum pergi, tok bomoh sempat bertanya kepada syahbandar:

"kenapa kau pukul aku si bangsat?"

dengan angkuhnya, syahbandar menjawab:

"kenapa perlu aku pulang? di sini penuh dengan kemewahan, dan penuh orang yang sangat sesuai untuk ditipu. di kota kita itu, siapa lagi yang boleh ditipu? sedangkan kau yang telah lama bertapa pun sudah ditipu. kau memang bodoh!"

terdiam tok bomoh.

"syahbandar! kau memang babiiiiii!!!!!!"
akhirnya tok bomoh lenyap sepenuhnya, kembali ke zaman asalnya.

syahbandar memerhatikan pekan itu dengan penuh pandangan jahat..

bersambung..

Sunday, August 1, 2010

lawak bestari.

masa aku masih bersekolah dulu. aku duduk dalam kelas 5 Bestari. orang cakap. kelas tu. kelas makhluk-makhluk yang paling hebat. ok ni kira kelas pertama untuk aliran sains tulen. kelas pertama sains teknikal dok kat sebelah kelas aku.

ok kita potong merepek itu. (baca: cut the crap)

budak kelas aku agak terkenal disebabkan satu tabiat: suka buat lawak bestari. lawak bestari ni. adalah sejenis lawak. yang budak kelas aku ja boleh gelak. aku tak faham sebab apa orang lain tak gelak. padahal isu yang digelakkan tu isu yang 1sekolah tau kot.

ketidakfahaman aku tu berterusan sejak tahun 2006 sampailah tahun ni. 2010. dan ini berlangsung masa aku balik ke sekolah sekejap hari tu. sirih pulang ke gangang.

selepas beberapa tahun. majoriti dah berubah. dari segi saiz badan la. semua dah gemuk. haha. seperti biasa. orang-orang gemuk selalu menjadi bahan lawak.

***
aku: hg tengok tu! adq tak larat nak lompat. dah gemok!! haha

junior: abang adq tu. inersia tinggi. susah nak gerak.

aku: .. (kawan-kawan dia gelak-gelak sikit)
***

aku jugak perasan. kawan aku seorang ni dah jadi rendah sikit. bukan dia ja. aku pon terasa rendah jugak. maka aku pon p la tegur dia.

***
aku: wei prem. awat aku nampak hg pendek sikit ha?

prem: aku pon tak tau la wei.

junior: sebab abang prem duduk kat garisan khatulistiwa. graviti kuat. tarik dia sikit kot. sebab tu orang asia rendah-rendah ja kalau nak banding dengan orang benua lain.

aku + prem: ... (kawan-kawan dia gelak lagi)
***

kepulangan aku ke sekolah hari tu membawa 2 pengajaran.

1. lawak bestari ni untuk orang-orang yang kuat belajar. suka kaitkan dengan apa yang dia belajar.

2. aku dan prem dah malas belajar! dem!