Sunday, August 15, 2010

bola sepak. dan ketiadakaitannya dengan hidup aku. bahagian 1

setiap kali aku cakap aku tak reti main bola (sepak). semua orang akan buat muka tak percaya. semua buat muka slack.

'mana ada laki tak reti main bola (sepak)'.

tambahan pula. semangat fanatik aku terhadap pasukan kebangsaan jerman. dan juga liverpool. sehingga tahu hampir semua berita tentang pasukan-pasukan tersebut. sangatlah tidak relavan dengan apa yang aku dakwa.

tu belum kira penglibatan dalam blog FCvandetta dan FCgalacticos satu masa dulu.

mari kita menyusuri sejarah. sejak bila aku main bola. dan sejak bila aku tak main bola.

***

seingat aku. aku mula bermain bola (botol mineral) masa darjah tiga. main kat busut besar di penjuru padang sekolah. agak menakutkan bermain di situ. di belakang busut tersebut merupakan sebuah balai polis yang telah ditinggalkan. orang cakap. balai tu masa zaman jepun kat tanah malaya. kiranya. berhantu jepun la tempat tu.

sekarang ni. semua tu dah tak ada. buat blok baru.

kembali kepada permainan bola botol tersebut. memang seronok. kami selalu main sebelum bermulanya sesi persekolahan pada hari tu. dalam pukul 1230 tengahari. dan juga masa rehat. aku tak pasti masa tu Taro dgn RedRizal ada sekali atau tak. main saja. semua yang bermain memiliki satu tujuan:

sepak botol bagi masuk gol yang dibuat guna selipar (kat mana dapat selipar tu pon aku tak tau). disebabkan kekurangan ruang. kami ada 1 gawang saja. maka semua orang asyik nak tendang botol tu. kiranya. penjaga gol tersebut. adalah pemain yang neutral. tidak memihak kepada mana-mana pasukan. kerja dia. jaga gol tu saja. tiada rasuah.

masa naik darjah empat. kami dah tak main bola botol. ada 2 faktor yang memangkinkan kejadian ini:

  1. waktu PJK cikgu bagi main bola sepak guna bola sepak sebenar.
  2. busut kami dah diruntuhkan. untuk memberi laluan kepada pembinaan blok baru yang aku cakap tadi tu.
maka kami bermain la dengan bersungguh-sungguh. masa tu. dah mula buat pemilihan untuk jadi wakil sekolah. disebabkan SK Bayan Lepas ni boleh dikatakan hebat dalam daerah Barat Daya. pemilihan yang dijalankan boleh dikatakan agak ketat.

dan disebabkan itu jugak la. ramai budak beli but. bukanlah but nike mercurial atau adidas adiPure III. cukuplah setakat but kain.

dan disebabkan itu jugak la (lagi). semua orang yang memiliki but kain tersebut. mula bermain ganas. suka-suka saja pijak kaki lawan.

dan disebabkan itu jugak la (lagi-lagi). maka ramai la yang cedera. tak ingat pulak kalau ada yang patah kaki atau apa.

ok. itu dah cukup untuk buat aku takut nak main bola.

dengan prospek sebagai pelajar cemerlang upsr sk bayan lepas. aku mengambil keputusan untuk berhenti bermain bola sepak. sekurang-kurangnya sampai semua orang main secara fair play.

tapi keadaan tu macam tak berlaku ja. aku terlupa yang bola sepak merupakan sukan fizikal. kalau tak boleh tahan cedera. baik tak payah main.

zz.

bersambung..

3 comments:

apis said...

aku suke PES. http://hafizcakapmengarut.blogspot.com/p/z-blogs.html

Olivia Chin said...

hahaha! time kat soksek pun hg main basketball je kan?? I don't recall anything about bolasepak. Aku tak sure la pulak kalau hg pernah kena sepak oleh bola. :)

Lavender Ungu said...

ya!aku setuju dengan Oli!hahaha