Tuesday, August 17, 2010

dugaan di kala mencari tempat untuk internship

setelah diberi taklimat mengenai latihan industri pada awal bulan dulu. aku dengan penuh semangat yang berkobar-kobar. telah berusaha sehabis baik. untuk mendapat penempatan di syarikat yang bagus.

kena pulun lebih sikit. sebab cgpa aku teruk.

maka. mengikut nasihat ramai orang. aku buat macam-macam. guna jobstreet. guna kabel (aku ingat dah tak guna dah benda ni. bukan semua orang dok cari wireless ka?). dan menghubungi syarikat-syarikat sasaran secara terus.

akibatnya. buat masa ni. ada la dalam 7-8 syarikat yang aku mintak.

memikirkan kos sara hidup yang tinggi di kota-kota besar. aku memilih untuk memilih kawasan utara sebagai sasaran. bukan saja kos hidup lebih rendah. boleh balik kampung selalu. yeah yeah!

pagi semalam. aku apply satu syarikat ni. syarikat elektronik. kat bayan lepas (hehe). tengahari tu. ada orang dari ofis dia telefon aku. tapi masalahnya. masa tu aku dalam kelas. maka tak dapat la panggilan tu.

sebab apa la buat struktur kelas yang tak ada line telefon boleh masuk ha?

tapi tak apa. lepas kelas. aku telefon la balik nombor tu. tapi hampa. dapat terus kat receptionist. aku lupa lak. memang macam tu kan. tapi aku dah hilang punca. jadi blur terus. akibatnya. aku jadi tak tau nak cakap dengan siapa. dan panggilan tersebut tamat begitu saja.

oh sangat zz.

untuk pengetahuan. sem ni. jadual aku sangat-sangat penuh. dalam sehari. paling kurang. 4 jam berterusan. kira kalau aku nak keluar pergi kelas. memang terus shut down laptop aku. tak perlu bazirkan elektrik selama 4 jam atau lebih.

kalau sepanjang masa aku kat kelas. habis tu bila baru dpa tu boleh telefon aku?

tak apa. nanti kita usahakan lagi ek. yeah!

2 comments:

|[Effarini lurv you]| said...

owh..cari tempat internship now ni mmg susah sgt2. if tade org dlm, jgn harap nk dpt tempat. huhu, if nak guna jobstreet pun oke tp dorang xpeduli sgt. if boleh, spend sikit masa, bwk resume byk2, hantar sendiri kat mana2 HR company yang nk mintak tu. by hand. ini mmg cara terbaik. tak tipu punya. dorang utamakan org yg dtg hantar resume sindri drpd yg main emel je or pos je ni. pengalaman ni sbb saye sindri sem lepas buat internship kat MAS. masa dtg hantar resume tu jgn lupa network :) juga,dressing mcm nk g interview ;p

pESAwah said...

Procedure cakap2 dgn company tnye2 tempat intern:

1. Greetings.
2. Objektip : seek place for internship. to whom i can refer to?
3. operator sambong line to pic
4. haa..cakap la hg nk intern situ.
5. sekiranye terjadi kes di atas, hg bole ckp : just now ada call regarding application unutk intern, bole sambung kan talian? hehe :)

Selamat Mencari Tempat Intern