Wednesday, October 27, 2010

selalu balik bayan lepas. tapi tak pernah perasan. haha


kepada taro. redrizal. nora kacak. fatynadia. fizi. dan lain-lain. mesti tau kan kedai ni kat mana. haha

Tuesday, October 26, 2010

kapitalisme.

klik gambar untuk imej yang lebih besar.

diambil dari wikipedia. berdasarkan sumber. gambar ini dilukis pada tahun 1911. dan aku rasa gambar ni masih relevan sampai sekarang. hm hm

Sunday, October 17, 2010

raja segala penipu: 10 - The Grand Finale

dua purnama telah berlalu. syahbandar telah selesa tinggal di kota seri iskandar. terpana dengan keindahan duniawi di sana, syahbandar terlupa sudah akan bomoh yang bersusah-payah membawanya ke zaman itu. ya, bomoh OKU yang teruk dibelasah menggunakan kayu yang bernama raket tenis. ah, apa perlu dikenang semua itu. bomoh itu tiada. tiada sesiapa yang mengenali peribadi sebenarnya di sini. maka bolehlah dia berkuasa di sini.

oh hidupnya sungguh senang-lenang di kota seri iskandar itu.

walaupun dirinya sudahpun dilupakan. namun bomoh tersebut sentiasa menyimpan dendam kesumat yang membara di dalam jiwanya. patah habis tulang-temulangnya. dua purnama telah digunakan untuk penyembuhan, dan juga untuk mengkaji strategi, untuk membalas dendam terhadap syahbandar.

kini semuanya telah dirancang rapi. masa untuk menyerang!

namun demikian, ada sesuatu yang perlu dilakukan dahulu. dengan menggunakan kuasa minda, bomoh itu dapat berhubung dengan sultan, dan memberitahu segala-galanya. segala persoalan telah terungkai. maka sultan telah menjadi teramat murka. lalu dihantarnya sepasukan tentera, untuk membantu bomoh itu membawa pulang pengkhianat, pembawa musibat itu.

kesemua mereka berhimpun di hadapan pintu gua. bomoh itu tersenyum.

setelah jampi dibaca, mereka semua dibawa pergi, merentas masa. menuju ke kota seri iskandar. untuk mencari, syahbandar durjana itu.

***

syahbandar berasa tidak senang pada hari itu. terasa seperti ada bala bencana yang akan mendatang. namun dibiarkan sahaja. kalau hendak bermain perasaan, sampai bila nak maju? lalu berterusanlah syahbandar itu bersuka ria.

tiba-tiba, awan mendung datang berarak. kilat sabung-menyabung. keadaan itu pasti akan menggetarkan jiwa sesiapa yang berada di situ. syahbandar tidak terkecuali. terpaku dia di situ, melihat keadaan itu secara langsung.

perasaan itu berubah dengan tiba-tiba, apabila syahbandar terperasan akan sesuatu. gaya cuaca itu sangat dikenalinya. ya, itulah keadaannya ketika beliau mula sampai ke kota seri iskandar, suatu ketika dahulu. namun demikian, ketika beliau sampai dahulu, tidaklah mendung sebegini rupa. syahbandar mula berasa takut. apakah yang akan berlaku ni?

dari gugusan awan tersebut, kelihatan kelibat puluhan manusia, semuanya tampak gagah perkasa. dan mereka semakin dekat. syahbandar berasa semakin takut. sudah pasti bomoh itu datang untuk membalas dendam.

maka bersegeralah syahbandar mendapatkan kenderaannya, sebuah lembaga yang diberi nama lagenda hijau, untuk melarikan diri. sayup menghilang.

namun semua itu telah diramal bomoh sejak awal-awal lagi.

menggunakan kuasa ajaibnya, bomoh telah dapat mengetahui kedudukan tempat tinggal syahbandar. lalu mereka bersegera ke sana. kelihatan pelbagai barangan yang ada di dalam rumah itu. kebanyakannya objek dari zaman itu. blackberry, HTC, DSLR sony, dan pelbagai lagi. oleh kerana geram, mereka merampas semua itu, dan bersembunyi di celah-celah semak samun, menanti syahbandar pulang.

3 jam kemudian, barulah syahbandar pulang. dengan keadaan tergesa-gesa, beliau segera masuk ke dalam rumah, untuk mengemas barang-barangnya. alangkah terkejutnya syahbandar, apabila mendapati barangannya semua telah hilang. baru sahaja hendak berpaling ke luar, syahbandar tersedar, rumahnya telah dikepung. maka syahbandar tidak dapat lagi melarikan diri.

apa lagi, semua hulubalang telah membantai syahbandar. setelah lunyai dikerjakan, mereka membawanya pulang ke kota asalnya, untuk dibawa menghadap sultan.

sultan yang memang murka, telah menjatuhkan hukuman buang negeri ke atas syahbandar. maka syahbandar pun membawa diri keluar daripada kota itu. sepanjang perjalanan keluar, semua rakyat yang pernah ditipunya telah berkumpul di tepi jalan, dan memaki syahbandar.

"hoi tak guna, pergi matilah!"

maka berakhirlah kedurjanaan syahbandar selama ini. semoga syahbandar dapat memulakan hidup baru, dan memanfaatkan kepercayaan yang bakal diberi kepadanya, jika ada.

sekian. terima kasih kepada semua yang mengikuti siri ini sejak dari awal lagi. maaf dipinta jika ada kesilapan dari segi tatabahasa dan konteks isi, penulis hanyalah insan biasa, yang tiada kuasa hebat, apatah lagi kebolehan menipu (mohon dijauhkan dari sifat ini). semoga anda semua terhibur, dan mendapat pengajaran daripada siri ini. nantikan siri baru yang akan dilancarkan nanti. terima kasih semua. oh, ada video kat bawah ni. silalah tonton. :)








pautan untuk episod-episod lalu:

teaser
episod 1
episod 2
episod 3
episod 4
episod 5
episod 6
episod 7
episod 8
episod 9

Sunday, October 10, 2010

kau cakap kami penipu. tapi kau pun sama saja.

merujuk kepada artikel yang keluar dalam utusan hari ni.

heh bukan nak kata. bukan susah sangat nak tengok kredibiliti gambar yang dihantar tu. google laa. kalau ada. nanti terus keluar nama universiti tu.

tak pun. buat satu syarat baru. kalau nak hantar gambar kat ruangan tu. sila tangkap gambar kat depan papan tanda universiti. tak pun. tangkap gambar bersama rektor universiti tu. hah nak sangat kejujuran!

malas nak komen banyak. boleh baca bro obefiend punya komen.

oh ya. ni gambar yang aku print screen masa hari raya hari tu. sapa yang tak pernah tengok gambar ni sebelum hari raya?




why so serious? let's put a smile on that face.

Saturday, October 9, 2010

satu hari di kedai makan.

kau rasa lapar. kau pergi beli makanan. kau rasa lapar gila-gila. kau ambil lebih. lepas tu. kau kena cas lebih. sebab ambil makanan lebih.

baiklah. fair enough.

tapi. kalau kau ambil kurang. adakah dia akan cas kurang? oh berniaga memang membolehkan kau kaya dengan cepat.

Tuesday, October 5, 2010

abang pulun kembali lagi.

khamis ni pilihan raya kampus. pilihan raya kampus kat utp ni sangatlah tak meriah. aku tak tau pun ada pilihan raya minggu ni.

dan seperti tahun-tahun lalu. abang pulun bertanding lagi tahun ni.



kita doakan kejayaan beliau. kegagalan bukan penamat segala-galanya. yeah!