Monday, November 29, 2010

kiriman dari uk.

abdullah zubair merupakan bekas kapten saya. kapten sekolah. kapten pasukan bola keranjang. dan lain-lain kapten yang ada di sekolah.

sekarang ni dia belajar kat uk.

sejak pertengahan tahun ni. dia asyik mempromosi barangan dari uk, kepada kami yang kat malaysia ni. katanya murah. lalu saya dan rakan-rakan pun membuat tinjauan. boleh tahan jugaklah murahnya. mahal kat kos penghantaran ja. tapi kira masih murah kalau nak banding dengan beli kat malaysia.

lalu saya telah bersetuju untuk membeli sesuatu daripada abdullah zubair. dikepilkan sekali gambar-gambar yang berkenaan:


bungkusan yang diterima. royal mail wei!

t-shirt marvel yang didiskaun 70%

seluar jeans lee cooper. diskaun 70% jugak. haha

£3 x MYR5.00 = MYR 15 ja.

ni la tujuan utama aku pesan barang kat abdullah zubair. berkenan aku tengok kasut ni. hehe dapat kasut baru. yeay!


ok. kalau kamu rasa nak pesan barang kat bekas kapten saya tu. sila ke laman ini untuk melihat katalog. kalau rasa nak pesan barang dari uk yang lain, sila hubungi beliau melalui laman tersebut ek.

sementara tu. aku nak bergembira dengan sepersalinan baru aku tu dulu. calo!

Tuesday, November 23, 2010

iwan si budak band.

8 tahun dahulu, kat sebuah sekolah, ada 2 orang sahabat. seorang bernama iwan, seorang lagi bernama azwan. mereka ni baru saja berkenalan, freshie di sekolah itu, tapi sangat rapat. ini mungkin berkaitan dengan minat mereka yang sama: jambu batu, dan westlife. kebetulan, mereka berdua juga sekelas, dan juga sebilik. maka memang akrablah mereka berdua ini.

semasa minggu orientasi, semua freshie diarahkan agar memilih kelab, dan pasukan beruniform masing-masing. disebabkan mereka ni masih baru, memang mereka ni tak tahu nak pilih apa untuk pasukan beruniform ni. pilihan yang ada adalah pasukan kadet bersatu, kadet bomba, pengakap, bulan sabit, pancaragam, kadet remaja, puteri islam, dan juga pandu puteri. sudah tentulah pandu puteri dan puteri islam ditolak awal-awal. kadet polis pula masih belum diwujudkan lagi ketika itu.

dengar khabar, kadet bersatu asyik dikerah saja. kadet bomba mandom sangat. kadet remaja jalan lain daripada orang lain. pancaragam pulak bajetnya tinggi sangat. bulan sabit ja nampak macam ok, bajet tak tinggi sangat, lepas tu nampak ilmu macam boleh berguna ja lepas ni.

maka iwan dan azwan memilih untuk masuk bulan sabit.

sepanjang minggu tu, orang ramai sentiasa mempertikaikan keputusan mereka berdua itu. kata mereka bulan sabit mandom, sama macam kadet bomba. kalau rasa nak aktif, selalu keluar sekolah beraktiviti. senang dapat kakak angkat, masuklah pancaragam.

wow. semua tu sangat menarik perhatian azwan. mulalah dia bersemangat nak menukar keahliannya. namun begitu. dia tak mau menukar keahlian seorang diri. maka bertemulah dia dengan iwan. untuk menyatakan hasrat hatinya itu. sangkaannya, iwan akan bersetuju sahaja dengan cadangan itu. yalah, mereka kan kawan baik.

namun sangkaan itu tinggal sangkaan. meleset sama sekali.

sambil mengunyah jambu batu dan mendengar lagu westlife, iwan menolak cadangan azwan mentah-mentah. katanya, 'ish tak mau la aku masuk band. kita dah daftar dah dengan bulan sabit. tak payah susah-susah keluar sekolah la. kita masuk sekolah ni sebab nak belajar. bukan nak main alat muzik.'

'ala, jom la masuk band. seronok wei, ramai kakak suka. lagipun, kalau pandai main alat musik, otak kita nanti bertindak tangkas tau.' azwan bagi hujah dia pulak.

pada hari mesyuarat agung pasukan beruniform, mereka berdua terjumpa abang awi, seorang senior pancaragam, di dewan makan. mereka bersembang dengan abang awi, meminta pendapatnya.

'orang semua cakap band ni tak seronok. macam la depa tu masuk band. cuba la masuk band dulu, baru hgpa tau rasa macam mana.'

azwan tersenyum. kali ni. mesti iwan nak masuk pancaragam punya. percayalah!

akhirnya iwan berlembut hati. dia bersetuju untuk menyertai azwan menukar keahlian. pada petang itu, waktu prep. mesyuarat agung dijalankan. mereka berdua berjalan menuju ke kawasan kelas.

ditakdirkan Allah, bilik pancaragam terletak di kawasan yang paling hujung. makanya, mereka sampai di situ dahulu. pintu bilik pancaragam terbuka luas. kelihatan kakak-kakak menanti dari dalam.

'iwan, hg masuk dulu. biaq aku p jumpa cikgu bulan sabit. cakap kat dia yang kita nak keluar. kita masuk band. ok? hg tunggu aku tau!' azwan cakap, sambil meninggalkan iwan di dalam bilik pancaragam.

maka bersegeralah azwan bergerak ke tempat mesyuarat untuk bulan sabit. tak macam pancaragam. tak ramai pun kat tempat bulan sabit. uih tak ada sambutan ka ni?

maka cikgu bulan sabit pun masuklah ke dalam kelas itu. azwan menunggu sampai mesyuarat bermula, barulah dia nak bagitau kat cikgu tu.

mesyuarat dimulakan dengan kata-kata aluan dari cikgu bulan sabit. nampaknya, tahun ni, bulan sabit bertukar cikgu. eh ni cikgu pengakap. kiranya dia pegang 2 pasukan beruniform la ni. memang cikgu ni bersemangat. dalam visinya, dia mahu bulan sabit bergerak seiring dengan pengakap, agar menjadi pasukan beruniform yang paling aktif di sekolah itu.

'kita bulan sabit kena semangat. kalau kita aktif, macam-macam sijil kita boleh dapat. penting tau sijil tu. bukan takat nak guna masuk universiti saja tau. sijil tu laku sampai kita mati tau!'

'ingat kita tak boleh kawad macam kadet-kadet tu ka? ingat kita lembik macam pancaragam ka? dah la lembik. kena angkat instrument yang berat-berat tu masa kawad. apa kes?'

mendengar cakap cikgu bulan sabit tu, azwan jadi cuak. takkan la dia nak p cakap kat cikgu bulan sabit, yang dia dan iwan nak keluar bulan sabit, sebab nak masuk pancaragam? nak kena maki?

akibatnya, azwan diam saja sepanjang mesyuarat tu. iwan tertunggu-tunggu dalam bilik band. menanti azwan yang tak kunjung tiba. namun iwan masih setia menanti, tetapi hampa.

iwan berjumpa azwan selepas di bilik. azwan menceritakan perkara sebenar, dan memohon maaf atas segala yang terjadi.

'abeh tu takkan la aku nak masuk band sorang-sorang ha?'

sejak itu, hubungan azwan dan iwan mula renggang. mereka tidak lagi makan jambu batu, atau mendengar lagu westlife bersama-sama. pada satu ketika, mereka berdua siap bergaduh besar lagi. sampai tak mau tengok muka, walaupun mereka sekelas dan sebilik. oh sungguh teruk hubungan mereka.

namun jodoh mereka panjang. mereka sebilik dan sekelas sampai tingkatan 5 wo. meningkat matang, kedua-dua mereka akhirnya berdamai juga. selepas spm, masing-masing membawa haluan. walaupun berasal dari kelas sains tulen, azwan pergi ke utp, mengambil jurusan kejuruteraan elektrik dan elektronik. dan iwan ke uitm shah alam, meneruskan pengajian dalam bidang muzik.

sejak itu, iwan semakin berkembang maju. selalu buat persembahan. merata dah dia pergi. wow hebat sungguh. azwan masih begitu, belajar tak habis-habis. nak kata cemerlang, tak cemerlang sangat pon. sungguh, azwan berasa cemburu dengan iwan.

'cis kalau aku tak suruh dia masuk band, mesti dia pon dok gila nak buat assignment macam aku ni. haha'

2 hari sudah, mereka berdua kembali berhubung. khabarnya, disember ini, iwan akan terlibat dalam siri persembahan di 3 bandar, di mana kemuncaknya di dewan filharmonik petronas. selepas itu, dia akan terlibat dengan persembahan bersama datuk siti nurhaliza.

kalau azwan berani sikit masa mesyuarat agung 8 tahun dulu, mungkin dia pun boleh buat persembahan dengan siti.

tapi tak apa, kalau kawan sendiri berjaya, azwan pun rasa dah cukup puas hati. semoga iwan terus berjaya, dan tak lupa kat kawan yang suka makan jambu batu, dan dengar lagu westlife tu. :D

lampiran:

hikayat pengetuk batu: 02

maka lomu sang pengetuk batu telah menjadi seorang gabenor. setiap hari lomu akan pergi meronda-ronda, mengutip hasil cukai dan ufti, dari masyarakat setempat. sumber pendapatannya yang paling tinggi adalah daripada golongan petani. maka bersukalah lomu pergi ke kawasan mereka saban hari.

kekayaan lomu semakin melimpah-ruah. lomu semakin gembira.

namun begitu. para petani semakin geram. kehidupan mereka semakin sempit. sesungguhnya gabenor baru ini lebih durjana berbanding gabenor lama. mengutip cukai tak ingat dunia sungguh!

perkara ini tak boleh dibiarkan begitu sahaja. sesuatu perlu dilakukan.

ketua persatuan petani, hadie telah membuat satu mesyuarat. mereka bersepakat untuk menentang rejim yang telah dibawa lomu. kesemua mereka menanti kedatangan lomu pada esok hari.

lomu yang tidak mengetahui apa-apa pergi melawat kawasan petani pada keesokkannya. hajat di hati, ingin mendapatkan sedikit beras pulut, untuk dibuat pulut kuning.

namun kehadiran lomu bukanlah disambut dengan beras pulut, tetapi dengan parang, sabit, dan cangkul. kesemua petani mengejar lomu.

'tak guna punya gabenor, keja nak pow kami ja. ingat golongan petani ni tak kuat ek? kami la yang paling kuat hg tau!?'

maka berkejaranlah lomu berlari menyelamatkan diri. oh ini bukan perkara main-main. boleh mati dibuatnya.

akhirnya lomu berjaya menyembunyikan diri di sebuah gudang terbiar. sambil tercungap-cungap, lomu berkata:

'oh ini tak boleh jadi ni, gabenor tak cukup kuat, jadi petani la kuat!'

tiba-tiba, pari-pari muncul sekali lagi, seraya bertanya. 'apakah benar aku terdengar hajatmu yang ingin menjadi petani?'

'ya sungguh! gabenor tak kuat. petani lebih kuat. berikan aku kuasa!'

'sungguh kau tak akan menyesal?'

'ya! lebih baik menjadi petani yang kuat daripada menjadi gabenor yang bakal dibunuh.'

pari-pari itu pun terkumat-kamit membaca jampi. dan setelah habis sahaja berjampi serapah, lomu bertukar sekali lagi. kali ini, berpakaian buruk, dan memegang sabit.

lomu mengangkat sabitnya ke langit, dan menjerit. 'ya dengan sabit inilah aku akan menggoncang dunia!'

bersambung...

Wednesday, November 17, 2010

bragging rights?

speedtest merupakan satu laman web yang kita boleh guna untuk uji kepantasan kita menaip. aku mula dikenalkan dengan benda ni oleh fatin nadia. masa tu. aku tengok. banyak betul dia boleh taip. hebat sungguh. terasa tercabar. aku taip la jugak.

paling tinggi aku pernah taip. 59 perkataan melayu seminit.


lepas tu tak pernah dapat dah.

sampai la hari ni. bila suhaili salhadi dok tulis kat wall dia. (hoi tak ada kerja nak buat raya-raya ni ek). cakap pasal speedtest ni.

oleh itu. sekali lagi. aku terasa macam nak menunjuk-nunjuk. dan akibatnya. aku buat la speedtest tu sekali lagi. yeah aku berjaya memotong rekod sendiri. maka semakin berlagak la lepas ni. haha


tapi masih jauh gila daripada matlamat yang aku letak dulu-dulu. 100 perkataan seminit. macam tak mungkin jadi. tapi siapa tahu? haha. buat masa ni. aku letak yang 61 perkataan ni dulu la ek. hahahaha

Wednesday, November 3, 2010

pasca setahun.

oh. sudah setahun, lepas aku kemalangan. masa dalam perjalanan ke lata kinjang.


setahun sebelum.


dah setahun ada parut. huhu

oh aku mendapat khabar bahawa salah seorang coursemate aku, asyraf sulaiman, ditimpa kemalangan jalan raya masa kat rumah. dengarnya tak ada kecederaan serius. semoga beliau segera sembuh menjelang minggu peperiksaan yang memang tak lama lagi dah.

Tuesday, November 2, 2010

hikayat pengetuk batu: 01

pada suatu masa dahulu, ada seorang pengetuk batu, yang bernama lomu. kerjanya, adalah mengetuk batu-batan, yang ada di bukit-bukit, untuk kegunaan masyarakat setempat.

setiap hari, lomu bersama rakan-rakan sekerjanya yang lain, pergi memanjat bukit-bukau yang dipenuhi batu, untuk menjalankan tugas harian mereka. sepertimana yang kita boleh agak, kerja mengetuk batu sehingga pecah ini sangatlah memenatkan. ketika itu tidak wujud lagi sebarang alatan yang diberi nama gerudi. yang ada hanyalah tukul besi.

maka mereka semua pun bertungkus-lumuslah bekerja sehari-harian, untuk mencari sesuap nasi.

kehidupan pengetuk batu tidaklah mewah, hanya cukup-cukup makan sahaja. kerana itulah sehingga kini lomu masih belum berkahwin. lomu hanya mampu menyimpan angan-angan untuk beristeri.

kehidupan pengetuk batu menjadi semakin berubah apabila datang seorang gabenor, yang baru dilantik, untuk menjaga kawasan tempat tinggalnya. seperti biasa, gabenor ini, selalu membuat pungutan cukai. pengetuk batu yang melihat keadaan itu terfikir.

'alangkah senangnya hidup aku, kalau aku berkuasa seperti gabenor itu. tak perlu bekerja keras, tapi senang-senang saja boleh kutip duit dari rakyat.'

suara hatinya itu telah dapat didengari oleh seekor pari-pari yang meronda-ronda di sekitar kawasan itu. lalu pari-pari itupun menjelmakan dirinya di hadapan lomu.

'aku mendapat berita bahawa kau inginkan kuasa, adakah itu benar?'

lomu berasa amat terkejut dengan kemunculan pari-pari itu, seraya menjawab,

'ya, sudah tentu. aku ingin berkuasa. aku tak mahu menjadi orang yang lemah lagi. berikan aku kuasa!'

pari-pari itu berfikir sejenak. dan kemudiannya berkata.

'kau pasti kau mahukan kuasa? tidakkah kau berpuas hati dengan kehidupanmu sekarang ini?'

'oh tidak sama sekali wahai pari-pari. hidupku susah, sentiasa ditindas pula. berikanlah aku kekuatan untuk menjadi orang yang berkuasa!'

'kau pasti kau tak akan menyesal?'

'apa yang perlu dikesalkan? aku rasa aku akan menyesal kalau aku terus hidup begini, mengetuk batu, dan terus mengetuk batu.'

'baiklah. kalau itu yang kau mahukan.'

pari-pari membaca jampi. dan menghembus-hembus ke muka pengetuk batu. tiba-tiba, pandangan pengetuk batu menjadi silau. dalam sekelip mata, pengetuk batu tidak lagi berada di rumah buruknya, tetapi, di rumah agam yang sangat besar. pakaiannya juga bukan pakaian biasa, tetapi pakaian yang sangat tinggi mutunya.

'hah pengetuk batu, hajat kau telahpun kumakbulkan. kau telah jadi orang yang berkuasa. kaulah gabenor di kawasan ini!' pari-pari berkata demikian kepada pengetuk batu yang masih terpinga-pinga.

'semoga kau gembira menjadi gabenor!' pari-pari menghilangkan diri.

pengetuk batu tersenyum lebar. kini, dia bukan lagi orang susah. dia telah menjadi orang kaya baru! selepas ini, dia akan menjadi semakin kaya!

masa untuk memungut cukai!!

bersambung...