Tuesday, November 23, 2010

iwan si budak band.

8 tahun dahulu, kat sebuah sekolah, ada 2 orang sahabat. seorang bernama iwan, seorang lagi bernama azwan. mereka ni baru saja berkenalan, freshie di sekolah itu, tapi sangat rapat. ini mungkin berkaitan dengan minat mereka yang sama: jambu batu, dan westlife. kebetulan, mereka berdua juga sekelas, dan juga sebilik. maka memang akrablah mereka berdua ini.

semasa minggu orientasi, semua freshie diarahkan agar memilih kelab, dan pasukan beruniform masing-masing. disebabkan mereka ni masih baru, memang mereka ni tak tahu nak pilih apa untuk pasukan beruniform ni. pilihan yang ada adalah pasukan kadet bersatu, kadet bomba, pengakap, bulan sabit, pancaragam, kadet remaja, puteri islam, dan juga pandu puteri. sudah tentulah pandu puteri dan puteri islam ditolak awal-awal. kadet polis pula masih belum diwujudkan lagi ketika itu.

dengar khabar, kadet bersatu asyik dikerah saja. kadet bomba mandom sangat. kadet remaja jalan lain daripada orang lain. pancaragam pulak bajetnya tinggi sangat. bulan sabit ja nampak macam ok, bajet tak tinggi sangat, lepas tu nampak ilmu macam boleh berguna ja lepas ni.

maka iwan dan azwan memilih untuk masuk bulan sabit.

sepanjang minggu tu, orang ramai sentiasa mempertikaikan keputusan mereka berdua itu. kata mereka bulan sabit mandom, sama macam kadet bomba. kalau rasa nak aktif, selalu keluar sekolah beraktiviti. senang dapat kakak angkat, masuklah pancaragam.

wow. semua tu sangat menarik perhatian azwan. mulalah dia bersemangat nak menukar keahliannya. namun begitu. dia tak mau menukar keahlian seorang diri. maka bertemulah dia dengan iwan. untuk menyatakan hasrat hatinya itu. sangkaannya, iwan akan bersetuju sahaja dengan cadangan itu. yalah, mereka kan kawan baik.

namun sangkaan itu tinggal sangkaan. meleset sama sekali.

sambil mengunyah jambu batu dan mendengar lagu westlife, iwan menolak cadangan azwan mentah-mentah. katanya, 'ish tak mau la aku masuk band. kita dah daftar dah dengan bulan sabit. tak payah susah-susah keluar sekolah la. kita masuk sekolah ni sebab nak belajar. bukan nak main alat muzik.'

'ala, jom la masuk band. seronok wei, ramai kakak suka. lagipun, kalau pandai main alat musik, otak kita nanti bertindak tangkas tau.' azwan bagi hujah dia pulak.

pada hari mesyuarat agung pasukan beruniform, mereka berdua terjumpa abang awi, seorang senior pancaragam, di dewan makan. mereka bersembang dengan abang awi, meminta pendapatnya.

'orang semua cakap band ni tak seronok. macam la depa tu masuk band. cuba la masuk band dulu, baru hgpa tau rasa macam mana.'

azwan tersenyum. kali ni. mesti iwan nak masuk pancaragam punya. percayalah!

akhirnya iwan berlembut hati. dia bersetuju untuk menyertai azwan menukar keahlian. pada petang itu, waktu prep. mesyuarat agung dijalankan. mereka berdua berjalan menuju ke kawasan kelas.

ditakdirkan Allah, bilik pancaragam terletak di kawasan yang paling hujung. makanya, mereka sampai di situ dahulu. pintu bilik pancaragam terbuka luas. kelihatan kakak-kakak menanti dari dalam.

'iwan, hg masuk dulu. biaq aku p jumpa cikgu bulan sabit. cakap kat dia yang kita nak keluar. kita masuk band. ok? hg tunggu aku tau!' azwan cakap, sambil meninggalkan iwan di dalam bilik pancaragam.

maka bersegeralah azwan bergerak ke tempat mesyuarat untuk bulan sabit. tak macam pancaragam. tak ramai pun kat tempat bulan sabit. uih tak ada sambutan ka ni?

maka cikgu bulan sabit pun masuklah ke dalam kelas itu. azwan menunggu sampai mesyuarat bermula, barulah dia nak bagitau kat cikgu tu.

mesyuarat dimulakan dengan kata-kata aluan dari cikgu bulan sabit. nampaknya, tahun ni, bulan sabit bertukar cikgu. eh ni cikgu pengakap. kiranya dia pegang 2 pasukan beruniform la ni. memang cikgu ni bersemangat. dalam visinya, dia mahu bulan sabit bergerak seiring dengan pengakap, agar menjadi pasukan beruniform yang paling aktif di sekolah itu.

'kita bulan sabit kena semangat. kalau kita aktif, macam-macam sijil kita boleh dapat. penting tau sijil tu. bukan takat nak guna masuk universiti saja tau. sijil tu laku sampai kita mati tau!'

'ingat kita tak boleh kawad macam kadet-kadet tu ka? ingat kita lembik macam pancaragam ka? dah la lembik. kena angkat instrument yang berat-berat tu masa kawad. apa kes?'

mendengar cakap cikgu bulan sabit tu, azwan jadi cuak. takkan la dia nak p cakap kat cikgu bulan sabit, yang dia dan iwan nak keluar bulan sabit, sebab nak masuk pancaragam? nak kena maki?

akibatnya, azwan diam saja sepanjang mesyuarat tu. iwan tertunggu-tunggu dalam bilik band. menanti azwan yang tak kunjung tiba. namun iwan masih setia menanti, tetapi hampa.

iwan berjumpa azwan selepas di bilik. azwan menceritakan perkara sebenar, dan memohon maaf atas segala yang terjadi.

'abeh tu takkan la aku nak masuk band sorang-sorang ha?'

sejak itu, hubungan azwan dan iwan mula renggang. mereka tidak lagi makan jambu batu, atau mendengar lagu westlife bersama-sama. pada satu ketika, mereka berdua siap bergaduh besar lagi. sampai tak mau tengok muka, walaupun mereka sekelas dan sebilik. oh sungguh teruk hubungan mereka.

namun jodoh mereka panjang. mereka sebilik dan sekelas sampai tingkatan 5 wo. meningkat matang, kedua-dua mereka akhirnya berdamai juga. selepas spm, masing-masing membawa haluan. walaupun berasal dari kelas sains tulen, azwan pergi ke utp, mengambil jurusan kejuruteraan elektrik dan elektronik. dan iwan ke uitm shah alam, meneruskan pengajian dalam bidang muzik.

sejak itu, iwan semakin berkembang maju. selalu buat persembahan. merata dah dia pergi. wow hebat sungguh. azwan masih begitu, belajar tak habis-habis. nak kata cemerlang, tak cemerlang sangat pon. sungguh, azwan berasa cemburu dengan iwan.

'cis kalau aku tak suruh dia masuk band, mesti dia pon dok gila nak buat assignment macam aku ni. haha'

2 hari sudah, mereka berdua kembali berhubung. khabarnya, disember ini, iwan akan terlibat dalam siri persembahan di 3 bandar, di mana kemuncaknya di dewan filharmonik petronas. selepas itu, dia akan terlibat dengan persembahan bersama datuk siti nurhaliza.

kalau azwan berani sikit masa mesyuarat agung 8 tahun dulu, mungkin dia pun boleh buat persembahan dengan siti.

tapi tak apa, kalau kawan sendiri berjaya, azwan pun rasa dah cukup puas hati. semoga iwan terus berjaya, dan tak lupa kat kawan yang suka makan jambu batu, dan dengar lagu westlife tu. :D

lampiran:

13 comments:

Jessica Ang said...

Saya sgt terharu!! :D

izati said...

azwan!!ak pon terharu gak!!isk2!! post hg ni mengingatkan ak tentang zaman sekolah kita dulu...T_T

aishah said...

suwwwwittt~mcm cta 3 idiots laa..=D

Aku Skema said...

ah..kalu hg msk band, aku tau hg main pa..main kastenet..haha.x pon kayu tik tok

hanisah said...

menarik!

lynawan said...

hahaha, dulu ridzuan selalu ungkit hg yg ajak dia masuk band

nard said...

nice story! tp klu anda join band mybe anda x de msa yg ckup utk jd pro lam bsketbll.
smua yg trjdi da hkmahnye.
rnug2kn n slmt STDY~!!

aRa_HaNi said...

sebbek hg x p band..kalau tak hg sure guling hari2 kat kelas sbb tension~hahha
dan x dpat byangkan yang cakap ,pakai baju bergaya cam diorang;)

Olivia Chin said...

hahahaha..kat kelas 2F dulu ramai budak band. jess,midi,ronnie,cc, err..siapa lagi ek?? dorang bley main music tanpa instrumen dalam kelas guna bunyi mulut, ketuk meja..hahaha..kenangan weh!!

MK said...

haha, siapa sangka begitu kisahnya yg sebenar..tanpa jambu batu dan westlife, iwan xkan rapat dgn azwan, tanpa rapat dgn azwan, iwan xkan dpaksa masuk band, tanpa masuk band, iwan xkan jd musician mcm sekarag..haha, takdir.. =)

-azwanbakhtiar- said...

@MK
mana ada dipaksa. dipujuk wei. haha

MK said...

haha, ah, aku kira itu paksa! haha

.Nora Kacak. said...

sweet!