Friday, May 6, 2011

hari Jumaat yang penuh pengajaran.

baru-baru ni, ada kes kemalangan di sebuah stesen janakuasa, yang mengakibatkan kematian seorang pelatih di sana. al-Fatihah.

maka, sejak itu, para mentor tnbr macam tak berapa nak bagi kami ni keluar outstation sangat.

nasib baik mentor aku dengan sufi stylo. merasa jugak meronda merata. hehe

makanya, ada rakan seperjuangan dari uniten, bersemangat nak bawak 9 budak uniten lain, dan kami berdua sekali, untuk pergi melawat stesen janakuasa, atas tiket lawatan teknikal. melawat saja. tak ada pegang-pegang apa pon.

oleh yang demikian, kami pun mulalah membuat kertas kerja. huih betoi2 bersemangat ni.

kami membuat temujanji dengan pihak pengurusan sumber manusia pada pukul 12 tengahari tadi.

kalut punya kalut buat kertas kerja. pukul 1145 baru siap. nak print la benda tu. maka kami menuju ke printer berkenaan.

elok-elok nak print ja, tiba-tiba.

tiba-tiba ja woi. mentor sorang budak ni tiba-tiba emo.

'apa yang kamu dok pandai-pandai buat ni ha? mentor hgpa bagi ka?'

uik? kami baru ingat nak p bincang dengan pengurusan. kalau dpa bagi line, baru la tanya mentor.

tapi mentor ni dok bising-bising, sampai semua orang yang tak berkenaan pon dengar. adoi malu wei. jadi macam kami pulak yang buat salah.

budak yang bawah mentor ni, punya la malu. sampai cakap pon dah terketar-ketar. marah sungguh dia. kami diam jela. takkan nak p cucuk dia lagi kot.

maka kami tak jadi jumpa pengurusan pada pukul 12 tu. kebetulan orang yang kami nak jumpa tu habis mesyuarat pukul 1215. maka dia tangguh perjumpaan kami tu sampai lepas sembahyang jumaat.

dalam perjalanan ke masjid, membe kami tu emo tak habis lagi. dok rancang nak bagi pancit tayar kereta, calar kereta. sampai nak p tumbuk muka mentor dia la.

wow.

tapi Allah Maha Bijaksana. ada saja cara Dia nak bagi hidayah kat kami.

tajuk khutbah pada hari ni: MENGAWAL KEMARAHAN.

dikhabarkan, ada seorang sahabat datang berjumpa Rasulullah untuk meminta wasiat (pesanan).

Rasulullah menjawab: janganlah kamu marah.

sahabat itu bertanya lagi: apakah wasiat lain untukku?

Rasulullah jawab lagi: dan janganlah kamu marah.

sahabat itu bertanya lagi, untuk kali ketiga: apakah wasiat lain untukku?

Rasulullah menjawab: dan janganlah kamu marah.

kita haruslah bijak mengawal marah.

ada 4 jenis manusia:

1. cepat marah, dan cepat sejuknya.
2. cepat marah, tetapi lambat sejuk.
3. lambat marah, dan lambat sejuknya.
4. lambat marah, cepat sejuknya.

berdasarkan jenis-jenis di atas, dapat disimpulkan bahawa yang cepat marah tapi lambat sejuk adalah orang yang paling payah nak diuruskan, berbanding yang lambat marah tapi cepat sejuk.

kita harus belajar untuk menjadi seorang pemaaf.

boom!

khutbah tu memang merentap jiwa kami semua. memang sangat kena dengan waktunya.

alhamdulillah, membe kami tu sejuk kembali. ternyata dia tak tidoq masa khutbah. haha.

maka perbincangan dengan pengurusan berjalan lancar. insyaAllah lawatan yang dirancang akan dijalankan. cuma nak kena edit kertas kerja tu la sikit.

semoga kita berjaya menjadi manusia yang berjaya melawan perasaan amarahnya. amin.

:D

No comments: