Monday, December 19, 2011

ejaan.

aku cuba sedaya-upaya untuk tidak terlalu skema ketika menulis. seingat aku, aku tak pernah guna gaya formal. siapa nak baca nanti?

tapi, menggunakan bahasa pasar tidak semestinya bermakna aku menggunakan ejaan pasar. memang hgpa tak akan jumpa la aku tulis 'aq nyew jew dhia saia' atau yang semafhum dengannya dalam blog ni. hahaha.

macam mana aku nak pastikan ejaan aku betul?

aku masuk ke portal dewan bahasa dan pustaka (dbp). pihak yang menerbitkan kamus dewan sehingga edisi kelima ni mesti mempunyai sistem semakan ejaan, atau yang hampir la.

klik sini.

antaramuka portal tu.

ok kat sini, kalau nak semak, taip saja apa yang nak disemak tu. kemudian cari padanan. kalau ejaannya betul, mesti ada dalam sistem kan.

untuk entri semalam, aku macam keliru dalam penggunaan kata imbuhan untuk perkataan banyak. aku nak guna kebanyakkan ka kebanyakan? makanya, aku masuk la portal ni.


ni untuk kebanyakkan


ni untuk kebanyakan
macam mana boleh ada 2 jenis ejaan untuk benda yang sama dalam sistem? kalau 2 benda yang berbeza, ok aku faham. untuk sebuah badan yang memperjuangkan bahasa melayu, kesalahan ejaan macam ni tak perlu ada. susah generasi baru nak rujuk. aku pun bukan guna sangat kamus dewan, sampai nak kena beli. hahaha.

aku cuba sedaya-upaya untuk tidak terlalu skema ketika menulis. seingat aku, aku tak pernah guna gaya formal. siapa nak baca nanti?

2 comments:

lynawan said...

Tok Non ~jwpn utk soalan hg.

-azwanbakhtiar- said...

aku rasa kebanyakan. sebab banyak ja entri kat hasil carian tu. yg kebanyakkan tak banyak sangat. haha