Friday, December 23, 2011

reviu filem: suatu malam kubur berasap.

semalam aku dan rakan-rakan pergi ke ipoh, dengan hajat di hati untuk menonton ombak rindu. ok kami bukan mainstream, dah lama tayang baru nak p tengok.

disebabkan beberapa masalah, kami tak jadi menonton cerita tu.

so no ombak rindu for us yesterday.

makanya kami tukar rancangan. tengok cerita lain. cerita baru yang ada adalah songlap dan suatu malam kubur berasap. selepas mengambil kira waktu tayangan dan waktu solat, kami memilih suatu malam kubur berasap.

juga tidak ditakdirkan kepada kami.

nampaknya ini yang telah ditakdirkan.

ok, masa untuk reviu.

dari mula sampai habis, aku ada beberapa keraguan:

1.apa yang cuba disampaikan dalam cerita ni? plot cerita berterabur. aku tak tau siapa hero. aku tak tau macam mana jalan cerita.


2. ok ni filem komedi seram. sepatutnya 50% kelakar, 50% seram. tapi aku rasa, kelakarnya 2%, seramnya 5%. apa jadi dengan baki 93% tu?

3. adakah pengarah mesti cameo jugak dalam filem arahan dia? mungkin, tapi dalam filem ni aku rasa tak perlu. buat cerita ni makin serabut saja. oh bukan cameo pun, memang ada bahagian khas dalam plot yang ada muka dia. untuk pengetahuan orang ramai, cameo ni macam penampilan khas, selalunya muncul dalam masa tak sampai seminit pun. ni sampai 15minit lebih, cameo apanya?



ni contoh dari filem x-men: first class. ni masa xavier dengan magneto tengah rekrut manusia-manusia mutan. dalam dok jumpa orang pelik-pelik, tiba-tiba jumpa wolverine. tapi kejap jela. macam ni baru cameo.

4. sebab apa watak seorang yang sengau perlukan banyak sangat skrip? aku tak rasa ramai yang boleh faham pun apa yang dia cakap. maafkan aku, tapi aku tak rasa tindakan macam tu meningkatkan martabat orang-orang sengau.

5. sampai ke sudah aku tak paham apa relevan kubur berasap dengan jalan cerita ni.

6. sebab apa sikit-sikit nak kaitkan dengan kubur? nak bagi masyarakat makin takut nak ke kubur? bila kita rajin ke kubur, kita akan selalu ingat mati. bila selalu ingat mati, baru la kurang sikit buat benda-benda tak elok ni. adakah cerita ni bertujuan menjauhkan para belia dari mengingati mati?

7. sebab apa aku tengok pengarah dia, aku teringat kat sofwan md yusoff?




ada lagi point, tapi aku tak ingat. haha. kalau rajin aku kemas kini laa.

kepada yang bakal cakap: "ala ni filem hiburan ja. sebab apa nak serius sangat ha?" kat aku, aku sarankan hg baca balik point nombor 2.

kesimpulannya, jangan tengok filem ni. baik hgpa layan video ni.



pinter ngaji ngaji ngaji, ojo judi judi judi~

No comments: