Sunday, December 18, 2011

Reviu: Maharaja Beruk.

aku suka tengok teater. sumber utama teater aku adalah daripada Tronoh Theatre Shop (TTS). TTS adalah kumpulan teater utp yang memang rajin buat pertunjukan. setiap semester mesti ada sekurang-kurangnya satu. bayaran tiket pun murah. rm5. memang menggalakkan pelajar untuk datang tengok teater la. lagipon. ahli rumah aku pon ada jugak dalam kumpulan ni. maka bertambah seronok la menonton.

ok, semalam ada show. tajuk dia Maharaja Beruk. ahli rumah aku ni, nik telah diberi kepercayaan untuk memegang watak utama. maka bertambah semangat la kami nak tengok.

pandangan pertama masa tengok tajuk teater, aku bajet cerita ni macam cerita journey to the west, dan maharaja beruk tu wukong.

nampaknya aku silap. (obviously)

maharaja beruk merupakan teater yang berkisar mengenai kepincangan dalam sesebuah negara. kelemahan pemimpin, kebencian rakyat, dan konspirasi menteri untuk menangguk di air keruh menyebabkan kerajaan itu semakin lemah.

dalam teater ni, terdapat banyak kutukan sosial yang dipaparkan. kebanyakannya disulami dengan kata perli, yang memerlukan seseorang yang membaca berita semasa untuk memahaminya.

aku tak mau cerita banyak. nak tau apa yang ada lagi, kenalah datang menonton sendiri. malam ni ada lagi.

ni tiket. jangan print, tak boleh guna dah.

menangkap gambar bersama maharaja selepas show.
secara keseluruhannya, aku puas hati menonton teater ni. keep up the good work!

2 comments:

Anonymous said...

aku nak bergambar ngan dara bleh? hahaha.

-azwanbakhtiar- said...

malam ni p tengok lagi sekali. lepas tu tangkap la gambar dengan dia. hahaha