Wednesday, October 17, 2012

oktoberfest? apa tu?

sejak hujung september baru-baru ni, ada iklan pasal oktoberfest. lepas tu, ramai jugak la kawan-kawan facebook yang like page tersebut.

lebih kurang macam ni la

sebagai orang yang hanya sekali pernah keluar dari malaysia, aku tak pernah dengar langsung pasal ni. maka, aku buat la sedikit pembacaan tentang oktoberfest ni. mana nak tau macam convofair ka, buat bulan oktober jugak di kebanyakan ipt di malaysia ni.

sebagai bekas pelajar universiti, aku tau kat mana tempat paling sesuai nak memulakan pencarian. ok, berdasarkan wikipedia, ini info yang aku dapat:


  1. oktoberfest adalah pesta meraikan arak yang diadakan pada setiap tahun ni munich, jerman. pesta ni akan berlangsung selama 16 hari, biasanya bermula dari hujung september, hingga ke hujung minggu pertama pada bulan oktober. pesta ni dah menjadi tradisi sejak 1810. 202 tahun dah pun.
  2. masa ni, memang semua orang akan minum arak tanpa henti. makanan tradisi munich jugak ada disediakan untuk para pengunjung.
  3. bukan sebarangan arak boleh menyertai sambutan ni. arak tersebut perlulah mempunyai kandungan alkohol minimum sebanyak 6%. arak tersebut juga mestilah disediakan dalam bandaraya munich jugak.
ada banyak lagi info pasal ni. ampa semua boleh baca sendiri. sebagai orang islam, haruslah kita ingat bahawa arak sangat ditegah dalam islam, sehinggakan Rasulullah SAW sendiri melaknat 10 golongan yang terlibat dalam arak iaitu:

  1. orang yang memerah arak (pembuatnya)
  2. orang yang meminta diperahkan arak (pengedarnya)
  3. orang yang meminum arak
  4. orang yang membawa arak
  5. orang yang minta dihantarkan arak
  6. orang yang menuangkan arak
  7. orang yang menjual arak
  8. orang yang membeli arak
  9. orang yang makan hasil jualan arak
  10. orang yang minta dibelikan arak
macam biasa, memang kita rasa kita tak terlibat dengan 10 golongan ni. akan tetapi. bila kita buat sesuatu dalam facebook, secara automatiknya aktiviti kita tu akan naik kat newsfeed facebook kawan-kawan kita. kita telah menjadi promoter secara tidak langsung. tanpa kita sedari, kita membantu penjualan arak wei! kan dah  termasuk dalam golongan ke-7 tu?

hentikanlah tabiat like apa-apa secara sebarangan kat facebook. jangan terlalu nak jadi mainstream sangat. banyakkan membaca, banyakkan mengkaji terlebih dahulu. jangan sampai kita dapat dosa percuma. 

semoga kita semua dijauhkan dari semua benda ni. tak pernah elok pon. banyak buruk dari baik. oh untuk yang tak pernah tau, johnnie walker tu sejenis arak jugak ye. jangan ikut suka ja dok like.


sumber:

1 comment:

-rye- said...

Yay dah rajin update